X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsutmaningar för byrån: En drastisk minskning av resultatet

Publicerad september 1, 2025

Rippler har under det senaste året stött på betydande ekonomiska utmaningar, vilket framgår av deras årsredovisning. Rörelseresultatet har minskat med nästan 90 procent.


– Stora uppdrag blev mindre och marknaden blev trögare, sammanfattar hon.


Under 2024 har både omsättningen och byråintäkten minskat, med omsättningen på 30,4 miljoner kronor och byråintäkten på 25,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet har drabbats hårt och minskat från 6,5 miljoner kronor till 735 954 kronor.


Soliditeten har också sjunkit, från 45 till 10,9 procent. – 2023 hade vi ett starkt år och det var först våren 2024 som vi märkte av lågkonjunkturen, säger hon.


Den trögare marknaden har lett till att Rippler tvingats varsla om uppsägningar, med en minskad efterfrågan på junior kompetens, vilket delvis beror på att AI-verktyg nu kan hantera enklare produktion.


EU:s förslag kring hållbarhet har även påverkat byrån, med förväntningar om ökad efterfrågan på hållbarhetsrådgivning som inte har infriats. – Vi förväntade oss en större efterfrågan på hållbarhetsrådgivning än vad vi ser i nuläget, säger hon.


Den minskande soliditeten beror på hög bemanning i förhållande till minskade uppdrag. – Det är inte så att vi är skuldsatta, utan det handlar om att vår kassa har blivit mindre, förklarar hon.


För 2023 föreslogs en utdelning på 5,4 miljoner kronor, men endast 2,1 miljoner kronor delades ut. – Vår policy är att dela upp utdelningen, och när vi märkte att marknaden förändrades så pausade vi utdelningen.


Inga utdelningar planeras för 2024. – Vi fortsätter att fokusera på senior rådgivning snarare än juniora uppdrag och enklare produktion, säger hon.


Trots utmaningarna ser byrån en ökning av förfrågningar och aktiviteter, även om kunderna är försiktiga.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.