Från kontroll till tillit: En ny syn på medarbetarskap
Publicerad september 1, 2025
Publicerad september 1, 2025

När anställda skapar sina egna varumärken på sociala medier möter arbetsgivare både utmaningar och möjligheter. I stället för att begränsa medarbetarnas uttryck, bör företag främja tillit och aktiv internkommunikation, enligt vad han säger.
Exemplet med SBAB och Sandra ”Ekonomimamman” Linder illustrerar en växande konflikt: vad inträffar när en anställd etablerar sitt eget varumärke? I en intervju lyfts vikten av dialog fram, något som sannerligen inte är en ny insikt men fortfarande relevant.
Är det tillräckligt? Inte riktigt. En kollega från Schweiz brukade påpeka att ”Tillit är bra, kontroll är bättre”. Men att betona kontroll kan vara kontraproduktivt. Frågan handlar om tillit. Företag som försöker styra sina medarbetares röster riskerar att framstå som föråldrade och ängsliga.
Vi lyssnar mer på människor än på polerade företagsbudskap. Det var sant redan 2008 och är ännu mer aktuellt i dag, när AI-verktyg producerar ytliga formuleringar. När medarbetare engagerar sig online är det inte illojalt; det är en möjlighet som kan stärka både individens och företagets trovärdighet.
Men detta kräver att organisationen är beredd att agera. Policyer är viktiga, men det är företag som investerar i dynamisk internkommunikation som verkligen lyckas. Medarbetare måste känna att de är del av en kultur där värderingar och mål delas.
När företag låter sina anställdas röster höras skapas en rik mosaik av perspektiv. Det handlar inte om att undvika konflikter, utan att se möjligheterna i mångfalden av röster som alla strävar mot samma mål.
Kontroll kan ge en kortvarig känsla av trygghet, men det är endast tilliten som kan föra företag mot högre framgångar.
Sergio Guimaraes, seniorkonsult på Prime Weber Shandwick