X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Från kontroll till tillit: En ny syn på medarbetarskap

Publicerad september 1, 2025

När anställda skapar sina egna varumärken på sociala medier möter arbetsgivare både utmaningar och möjligheter. I stället för att begränsa medarbetarnas uttryck, bör företag främja tillit och aktiv internkommunikation, enligt vad han säger.


Exemplet med SBAB och Sandra ”Ekonomimamman” Linder illustrerar en växande konflikt: vad inträffar när en anställd etablerar sitt eget varumärke? I en intervju lyfts vikten av dialog fram, något som sannerligen inte är en ny insikt men fortfarande relevant.


Är det tillräckligt? Inte riktigt. En kollega från Schweiz brukade påpeka att ”Tillit är bra, kontroll är bättre”. Men att betona kontroll kan vara kontraproduktivt. Frågan handlar om tillit. Företag som försöker styra sina medarbetares röster riskerar att framstå som föråldrade och ängsliga.


Vi lyssnar mer på människor än på polerade företagsbudskap. Det var sant redan 2008 och är ännu mer aktuellt i dag, när AI-verktyg producerar ytliga formuleringar. När medarbetare engagerar sig online är det inte illojalt; det är en möjlighet som kan stärka både individens och företagets trovärdighet.


Men detta kräver att organisationen är beredd att agera. Policyer är viktiga, men det är företag som investerar i dynamisk internkommunikation som verkligen lyckas. Medarbetare måste känna att de är del av en kultur där värderingar och mål delas.


När företag låter sina anställdas röster höras skapas en rik mosaik av perspektiv. Det handlar inte om att undvika konflikter, utan att se möjligheterna i mångfalden av röster som alla strävar mot samma mål.


Kontroll kan ge en kortvarig känsla av trygghet, men det är endast tilliten som kan föra företag mot högre framgångar.


Sergio Guimaraes, seniorkonsult på Prime Weber Shandwick

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.