Dentsu överväger försäljning av internationella enheter
Publicerad september 1, 2025
Publicerad september 1, 2025
Dentsu, det japanska företaget, meddelar att de kan komma att sälja sina internationella verksamheter på grund av det utmanande marknadsläget. Företaget har även beslutat att minska sin personalstyrka med åtta procent, vilket innebär att 3 400 medarbetare sägs upp. Det finns flera konkurrenter som kan visa intresse för dessa tillgångar.
Enligt Financial Times har Dentsu kontaktat reklambyråer och investeringsbolag för att utforska potentiella köpare. En försäljning kan generera stora belopp, vilket skulle markera en betydande förändring i företagets strategi. – Inget är beslutat, och vi tittar på olika alternativ för att öka bolagets värde, säger en talesperson för Dentsu, enligt Jiji Press.
Bakgrunden till detta är det svåra globala marknadsläget. Dentsu meddelade den 15 augusti att de tvingas säga upp åtta procent av sin personal, huvudsakligen inom stödfunktioner. Målet är att effektivisera verksamheten utan att kompromissa med tillväxt eller konkurrenskraft.
I Dentsus finansiella rapport för första halvåret 2025 redovisas en minskning av den organiska omsättningen med 0,2 procent jämfört med föregående år. Den japanska marknaden visar dock en organisk tillväxt på 5,3 procent. – Vår japanska verksamhet nådde rekordhög nettomsättning och underliggande rörelseresultat, vilket innebär fortsatt tillväxt för nionde kvartalet i rad. Men vår internationella verksamhet fortsätter att visa negativ tillväxt i samtliga regioner, säger Dentsus koncernchef och global vd.
Analytiker bedömer att Dentsus tillgångar sannolikt säljs som en helhet. Bland de potentiella köparna nämns Havas, Accenture, WPP och Meta, men det är osäkert om någon är villig att betala det pris Dentsu önskar. Ett sådant förvärv kan också påverka maktbalansen mellan de stora mediebyråerna, särskilt med hänvisning till sammanslagningen mellan IPG och Omnicom.