X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Dentsu överväger försäljning av internationella enheter

Publicerad september 1, 2025

Dentsu, det japanska företaget, meddelar att de kan komma att sälja sina internationella verksamheter på grund av det utmanande marknadsläget. Företaget har även beslutat att minska sin personalstyrka med åtta procent, vilket innebär att 3 400 medarbetare sägs upp. Det finns flera konkurrenter som kan visa intresse för dessa tillgångar.


Enligt Financial Times har Dentsu kontaktat reklambyråer och investeringsbolag för att utforska potentiella köpare. En försäljning kan generera stora belopp, vilket skulle markera en betydande förändring i företagets strategi. – Inget är beslutat, och vi tittar på olika alternativ för att öka bolagets värde, säger en talesperson för Dentsu, enligt Jiji Press.


Bakgrunden till detta är det svåra globala marknadsläget. Dentsu meddelade den 15 augusti att de tvingas säga upp åtta procent av sin personal, huvudsakligen inom stödfunktioner. Målet är att effektivisera verksamheten utan att kompromissa med tillväxt eller konkurrenskraft.


I Dentsus finansiella rapport för första halvåret 2025 redovisas en minskning av den organiska omsättningen med 0,2 procent jämfört med föregående år. Den japanska marknaden visar dock en organisk tillväxt på 5,3 procent. – Vår japanska verksamhet nådde rekordhög nettomsättning och underliggande rörelseresultat, vilket innebär fortsatt tillväxt för nionde kvartalet i rad. Men vår internationella verksamhet fortsätter att visa negativ tillväxt i samtliga regioner, säger Dentsus koncernchef och global vd.


Analytiker bedömer att Dentsus tillgångar sannolikt säljs som en helhet. Bland de potentiella köparna nämns Havas, Accenture, WPP och Meta, men det är osäkert om någon är villig att betala det pris Dentsu önskar. Ett sådant förvärv kan också påverka maktbalansen mellan de stora mediebyråerna, särskilt med hänvisning till sammanslagningen mellan IPG och Omnicom.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.