Tom Beckman reflekterar över branschens verklighet och kreativa utmaningar
Publicerad augusti 31, 2025
Publicerad augusti 31, 2025

Tom Beckman, kreativ chef på Weber Shandwick, har en lång och framgångsrik karriär inom PR-branschen. Han upplever en förändrad attityd gentemot Sveriges kreativa arbete.
– Vi är mindre speciella, säger han i en intervju.
Att få tid att tala med honom under Cannes Lions är en utmaning. Som ordförande i pr-juryn är han eftertraktad av många journalister.
– Att hantera både framgångar och motgångar kräver att man inte tar till sig av all kritik eller beröm, säger han.
Frågan om att bli betraktad som en framgångsrik person väcker eftertanke hos Beckman, som ser att branschen genomgår svåra tider.
– Det är kämpigt just nu för många, och det är viktigt att hålla fötterna på jorden.
Han kom in i Weber Shandwick genom att den amerikanska byrån köpte Prime, där han var delägare. Även om hans profil är stark, betonar han vikten av lagarbete.
– Ingen går till historien utanför branschen, och man ska vara försiktig med att se sig själv som en stor aktör.
Beckman har en tydlig filosofi om att vara ödmjuk och att lära av andra. Att delta i Cannes Lions handlar för honom om att få inspiration.
– Man ska bli ödmjukare och se vad andra gör bättre, säger han.
Trots att han har vunnit många priser, känner han att det inte längre är avgörande för honom.
– Jag har med tiden blivit tryggare i min roll och i vad jag står för.
Beckman ser sig själv som en som ständigt lär sig. Han framhäver vikten av att fira prestationer innan man går till Cannes.
– Vi utvärderar våra kampanjer och ser om vi har utvecklats som byrå.
Han är medveten om att priser kan ha stor betydelse för personer i branschen.
– Jag minns hur det kändes att vinna priser, och jag ser hur mycket det betyder för teamet.
En stor fråga som Beckman ställer sig är om branschen vet vad den är bra på.
– Sluta kalla oss storytellers, det är vi inte.
Han förklarar att det handlar om att hitta unika idéer snarare än att konkurrera med underhållningsbranschen.
Beckman talar om vikten av att förstå marknadens behov och att vara innovativ.
– Udda lösningar kan skapa engagemang och nyhetsvärde, säger han.
Han nämner exempel som Heinekens ölförsäkring, vilket visar på kreativitet i branschen.
Det är en utmaning för svenska byråer att återfå sin kreativa ledarskapsposition.
– Sverige är inte lika unikt längre, säger han, och reflekterar över förändringar i branschen.
Beckman påpekar att det kan vara svårare att rekrytera talanger nu än tidigare.
Han nämner att Nord DDB:s kampanj för Nordea, som vann guld, visar att svenska byråer fortfarande kan skapa effektiva kampanjer.
Beckman tror att Sverige har blivit mindre intressant internationellt.
– Vi är inte längre en förebild på samma sätt som tidigare, säger han.
Trots utmaningarna fortsätter Beckman att sträva efter att se andra lyckas.
– Jag vill se kollegor växa och nå framgång, säger han.