Konkurs för PR-byrå med nya möjligheter
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025

PR-byrån Innovedia, som tidigare har arbetat med kända kunder som Wolt, Kappahl och Bubbleroom, har nu ansökt om konkurs. Trots detta kommer verksamheten att fortsätta i en ny form.
Enligt Innovedias årsredovisning för 2023, som ännu inte är hanterad av Bolagsverket, hade byrån en omsättning på 6,6 miljoner kronor och sex anställda. Rörelseresultatet för samma år uppgick till 97 866 kronor.
Byrån, som grundades 2020, beskriver sig själv som en fullservicebyrå inom PR och har en kundbas som inkluderar flera skönhets- och livsstilsvarumärken.
Resumé har kontaktat Innovedias vd, som hänvisade till sitt juridiska ombud, som är en expert på konkursärenden. Enligt honom beror konkursansökan på att byrån inte kan betala sina kortsiktiga skulder, trots att det finns en positiv prognos för framtida intäkter.
– Lågkonjunkturen sätter tyvärr sina spår på små och mellanstora bolag. Bolaget har ansökt om skatteanstånd men fått avslag. Det innebär att även om det kommer intäkter i november, kommer Skatteverket att förklara bolaget i konkurs i oktober, säger han.
För att lösa situationen hittade man ingen annan väg än att ansöka om konkurs. När ett företag försätts i konkurs, övergår dess tillgångar till ett konkursbo som administreras av en konkursförvaltare, som ansvarar för försäljningen av tillgångarna.
Trots konkursen kommer varumärket Innovedia att fortsätta att drivas i en ny konstellation med flera partners, däribland en tidigare anställd och en av byråns kunder, som genom konkursförfarandet kan förvärva delar av verksamheten.
– Det blir ett annat upplägg med fler personer, men samma utbud. För kunderna innebär det inga förändringar, utan i den nya konstellationen kommer man arbeta för att skapa en hållbar och likvid kärna som kan fortsätta möta marknaden.