X
Nordic region's business magazine • augusti 28, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Konkurs för PR-byrå med nya möjligheter

Publicerad augusti 28, 2025

PR-byrån Innovedia, som tidigare har arbetat med kända kunder som Wolt, Kappahl och Bubbleroom, har nu ansökt om konkurs. Trots detta kommer verksamheten att fortsätta i en ny form.


Enligt Innovedias årsredovisning för 2023, som ännu inte är hanterad av Bolagsverket, hade byrån en omsättning på 6,6 miljoner kronor och sex anställda. Rörelseresultatet för samma år uppgick till 97 866 kronor.


Byrån, som grundades 2020, beskriver sig själv som en fullservicebyrå inom PR och har en kundbas som inkluderar flera skönhets- och livsstilsvarumärken.


Resumé har kontaktat Innovedias vd, som hänvisade till sitt juridiska ombud, som är en expert på konkursärenden. Enligt honom beror konkursansökan på att byrån inte kan betala sina kortsiktiga skulder, trots att det finns en positiv prognos för framtida intäkter.


– Lågkonjunkturen sätter tyvärr sina spår på små och mellanstora bolag. Bolaget har ansökt om skatteanstånd men fått avslag. Det innebär att även om det kommer intäkter i november, kommer Skatteverket att förklara bolaget i konkurs i oktober, säger han.


För att lösa situationen hittade man ingen annan väg än att ansöka om konkurs. När ett företag försätts i konkurs, övergår dess tillgångar till ett konkursbo som administreras av en konkursförvaltare, som ansvarar för försäljningen av tillgångarna.


Trots konkursen kommer varumärket Innovedia att fortsätta att drivas i en ny konstellation med flera partners, däribland en tidigare anställd och en av byråns kunder, som genom konkursförfarandet kan förvärva delar av verksamheten.


– Det blir ett annat upplägg med fler personer, men samma utbud. För kunderna innebär det inga förändringar, utan i den nya konstellationen kommer man arbeta för att skapa en hållbar och likvid kärna som kan fortsätta möta marknaden.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.