TBWA rapporterar förlust för första gången på fem år
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Reklambyrån TBWA har upplevt en nedgång i intäkterna under 2024, vilket resulterar i röda siffror i bokslutet för första gången på fem år. Kreativt sett var fjolåret framgångsrikt med flera utmärkelser. Under Guldägget fick byrån pris för bästa längre filmer för Stockholms stadsmission, samt erkännande för Kavli-kampanjen ”Gör världen mjukare”, säger hon.
Våren 2024 såg lanseringen av ett nytt kommunikationskoncept för SJ som följde den nya strategiska inriktningen ”För Sverige framåt”.
Ekonomiskt sett var året utmanande. Även om omsättningen ökade med 20 procent till 62 miljoner kronor (från 52 miljoner), minskade byråintäkten till 34,6 miljoner kronor (från 37 miljoner). Rörelseresultatet visade en förlust på -1,9 miljoner kronor (från 1,9 miljoner kronor), vilket markerar en oroande trend för byrån sedan 2019, säger han.
Antalet anställda har ökat till 30 personer (från 27), men byråintäkten per anställd ligger nu på 1,15 miljoner kronor (från 1,32 miljoner kronor). Soliditeten har fastställts till 28 procent (från 26 procent).
I förvaltningsberättelsen framhålls att resultatet påverkas av både en försiktigare marknad och engångskostnader. Under 2025 har byrån observerat en viss förbättring, särskilt under det andra kvartalet, säger hon.