Från mode till vitvaror: Eleonore Sälls nya väg i Electrolux
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Eleonore Säll lämnar sin position som global marknadschef på Gant för att bli global varumärkeschef på Electrolux.
”Potentialen är enorm,” säger hon. Under sina 15 år i modebranschen har hon blivit en välkänd varumärkesbyggare, med framgångar som Guldägg i PR för JC. Efter att ha varit på Gant i tio år är hon nu redo för en ny utmaning.
Den 1 oktober börjar hon sitt nya arbete inom vitvaror. ”Det känns jättespännande att gå in i ett så gigantiskt bolag,” berättar hon. Hon framhäver att Electrolux är betydligt större än Gant och att företaget har en stark fokus på innovation och hållbarhet.
Att lämna Gant känns vemodigt, men hon är ivrig att börja sin nya roll. ”Potentialen är enorm! Electrolux har allt, men man slår kanske inte riktigt på den stora trumman och berättar om det,” säger hon.
Hennes ambition är att skapa en starkare koppling mellan varumärket och konsumenterna. ”De är inne på en resa nu där företaget ska trycka mycket mer på varumärket,” förklarar hon.
Säll betonar att hennes erfarenhet från modebranschen är en styrka. Hon ser vikten av att bygga känslomässiga band mellan kunder och varumärken. ”Mitt främsta uppdrag blir att tydliggöra vad Electrolux står för och vad som gör att man väljer dem framför någon annan.”
Hon påpekar att Electrolux redan är en del av människors vardag med sina produkter. ”Vi ska vässa varumärket även PR-mässigt,” säger hon.
Det kommer även att ingå ett omfattande insiktsarbete i hennes nya roll. Säll ser insikter som avgörande för att driva förändring. ”Det är helt avgörande, annars får du inte med dig folk internt,” säger hon.
Hennes fokus på kunden kommer att underlätta förändringsprocesser inom företaget. ”Så länge man sätter kunden i mitten av allt man gör så blir det lättare att driva förändring,” avslutar hon.