Hållbarhet som kärnaffär: En nödvändig förändring
Publicerad augusti 27, 2025
Publicerad augusti 27, 2025
Trots stora investeringar i hållbarhet har svenska börsbolag svårt att omvandla dessa satsningar till ökat affärsvärde. Enligt Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz beror problemet inte på investeringarna, utan på hur hållbarhetsarbetet kommuniceras och integreras i verksamheten.
En rapport från Lundquist och hållbarhetsprofilen Sasja Beslik visar att hållbarhetsinvesteringar i praktiken ger lite värde tillbaka. Många företag behandlar hållbarhet som en rent rapporteringsfråga, avskilt från kärnverksamheten. Detta hindrar dem från att se framtida affärsmöjligheter.
EU:s fokus på hållbara investeringar är en självklarhet för att möta klimatförändringar och öka konkurrenskraften. Företag borde omfamna dessa möjligheter, men istället marginaliseras hållbarhet ofta i strategiska frågor. Hållbarhet blir en