Episodiskt innehåll som indirekt marknadsföring
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Företag har nyligen börjat anamma episodiskt innehåll i sin marknadsföring. Amerikanska Bilt utmärker sig genom att producera miniserien ”Roomies” utan att direkt visa reklamen för sitt varumärke.
Marknadschefen för Bilt, säger:
”Publiken är så skicklig på att upptäcka reklam. Hur får vi människor att börja uppmärksamma oss, att engagera sig med oss utan att vi behöver trycka upp det i ansiktet på dem?”
Miniserien handlar om en 25-årig kvinna som flyttar till New York från Ohio. Avsnitten, som är två minuter långa, liknar traditionella sitcoms som ”New Girl”.
För närvarande har serien 66 000 följare på Tiktok och 83 000 följare på Instagram. Det unika med serien är att Bilts namn inte nämns i något av de tio avsnitt som släppts hittills.
Detta tillvägagångssätt gör att algoritmer kan sprida avsnitten utan att tittarna inser att det är marknadsfört innehåll. Niclas Hermansson, säger:
”Bilts framgång bör ses som ett hån mot Hollywood, där jobben har minskat med 25 procent sedan 2022.”