Labubu och Tiktok: En ny trend eller statlig propaganda?
Publicerad augusti 25, 2025
Publicerad augusti 25, 2025

Det populära fluffiga monstret Labubu har blivit en sensation på internet och i världen.
Det råder nu spekulationer om huruvida denna hajp kan vara en stor PR-strategi från den kinesiska staten.
Enligt en analys från Resumé verkar Tiktoks algoritm vara betydligt mer gynnsam mot innehåll relaterat till Labubu än till annat material.
”Det är populärt för att det engagerar,” säger en representant för Tiktok Sverige.
Labubus framgång beror huvudsakligen på sociala medier, särskilt på Tiktok, där användarna skapar en mängd olika videor, inklusive unboxing, skillnader mellan äkta och fejkade modeller samt DIY-projekt.
Försäljningen har ökat dramatiskt under våren, med rapporter om långa köer, slutsålda produkter och höga priser för äkta varor. Pop Mart, som säljer Labubus, rapporterade att deras försäljning tredubblades under första halvåret 2025.
Denna försäljning uppgick till 13,9 miljarder yuan, motsvarande över 18 miljarder svenska kronor. Vinsten ökade med nästan 400 procent, och exporten stod för cirka 40 procent av försäljningen.
Som en följd har Pop Marts aktie stigit kraftigt på Hong Kong-börsen, vilket gjorde grundaren till Kinas tionde rikaste person.
Det har också spekulerats om att spridningen av Labubu kan ha andra syften. En journalist har påstått att dockorna kan vara en del av en kinesisk propagandaoffensiv.
”Kina vinner popularitet genom ”soft power”,” påstår en forskare vid Lunds universitet.
Trots dessa påståenden finns det inga tydliga bevis för att det skulle vara en statlig strategi. Resumé utförde ett experiment för att se hur Tiktoks algoritm påverkar Labubu-innehåll.
Internationella kändisar som David Beckham och Rihanna har visat sina Labubu-samlingar. I Sverige är influencers som Felicia Aveklew och Jasmine Kott särskilt förtjusta i dessa dockor.
Genom att analysera engagemanget kring deras Labubu-videor jämfört med genomsnittet framgår det att Labubu-innehåll genererar betydligt fler kommentarer och visningar.
En representant för Tiktok säger, ”Labubu är populärt nu och får mer spridning eftersom folk engagerar sig i det.”
Han menar att Labubu-trenden är positiv och bidrar till glädje bland användarna.
Han avvisar även tanken på att den kinesiska staten skulle styra Tiktoks innehåll.
En operativ chef på Hoss Agency framhäver att unboxing-trenden kan vara en del av Labubus framgång.
”Jakten på samlarobjekt engagerar följarna,” säger hon.
Matilda Dahlman är förvånad över att Labubu-innehåll får så många fler kommentarer än andra Tiktoktrender, vilket är ovanligt med tanke på plattformens natur.
Trenden är särskilt stark på Tiktok och Snapchat, medan Instagram har en äldre publik som inte är lika anpassad för denna typ av innehåll.