X
Nordic region's business magazine • augusti 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu och Tiktok: En ny trend eller statlig propaganda?

Publicerad augusti 25, 2025

Det populära fluffiga monstret Labubu har blivit en sensation på internet och i världen.


Det råder nu spekulationer om huruvida denna hajp kan vara en stor PR-strategi från den kinesiska staten.


Enligt en analys från Resumé verkar Tiktoks algoritm vara betydligt mer gynnsam mot innehåll relaterat till Labubu än till annat material.


”Det är populärt för att det engagerar,” säger en representant för Tiktok Sverige.


Labubus framgång beror huvudsakligen på sociala medier, särskilt på Tiktok, där användarna skapar en mängd olika videor, inklusive unboxing, skillnader mellan äkta och fejkade modeller samt DIY-projekt.


Försäljningen har ökat dramatiskt under våren, med rapporter om långa köer, slutsålda produkter och höga priser för äkta varor. Pop Mart, som säljer Labubus, rapporterade att deras försäljning tredubblades under första halvåret 2025.


Denna försäljning uppgick till 13,9 miljarder yuan, motsvarande över 18 miljarder svenska kronor. Vinsten ökade med nästan 400 procent, och exporten stod för cirka 40 procent av försäljningen.


Som en följd har Pop Marts aktie stigit kraftigt på Hong Kong-börsen, vilket gjorde grundaren till Kinas tionde rikaste person.


Det har också spekulerats om att spridningen av Labubu kan ha andra syften. En journalist har påstått att dockorna kan vara en del av en kinesisk propagandaoffensiv.


”Kina vinner popularitet genom ”soft power”,” påstår en forskare vid Lunds universitet.


Trots dessa påståenden finns det inga tydliga bevis för att det skulle vara en statlig strategi. Resumé utförde ett experiment för att se hur Tiktoks algoritm påverkar Labubu-innehåll.


Internationella kändisar som David Beckham och Rihanna har visat sina Labubu-samlingar. I Sverige är influencers som Felicia Aveklew och Jasmine Kott särskilt förtjusta i dessa dockor.


Genom att analysera engagemanget kring deras Labubu-videor jämfört med genomsnittet framgår det att Labubu-innehåll genererar betydligt fler kommentarer och visningar.


En representant för Tiktok säger, ”Labubu är populärt nu och får mer spridning eftersom folk engagerar sig i det.”


Han menar att Labubu-trenden är positiv och bidrar till glädje bland användarna.


Han avvisar även tanken på att den kinesiska staten skulle styra Tiktoks innehåll.


En operativ chef på Hoss Agency framhäver att unboxing-trenden kan vara en del av Labubus framgång.


”Jakten på samlarobjekt engagerar följarna,” säger hon.


Matilda Dahlman är förvånad över att Labubu-innehåll får så många fler kommentarer än andra Tiktoktrender, vilket är ovanligt med tanke på plattformens natur.


Trenden är särskilt stark på Tiktok och Snapchat, medan Instagram har en äldre publik som inte är lika anpassad för denna typ av innehåll.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.