Veckans förändringar inom kommunikationsbranschen
Publicerad augusti 25, 2025
Publicerad augusti 25, 2025

Under perioden 18 till 24 augusti 2025 sammanfattar Resumé de senaste rörelserna på arbetsmarknaden.
Marijke de Laat tar över som marknadschef för Ikea Sverige. Hon efterträder Helena Gouveia som har haft rollen sedan 2021 och kommer att förbli inom Ikea-sfären.
Diplomatgruppen genomgår flera förändringar. Klas Landelius, vd för Diplomat Communications, blir nu koncernchef för Diplomatgruppen efter Sonja Rasin som blir rådgivare. Hedda Lindselius blir ny byrå-vd, efter att ha varit byråchef sedan 2022.
Samir Akhmedov, tidigare från Vattenfalls kommunikationsavdelning, tar över som ny vd för Tale. Han ersätter Johan Bratt, som även han fortsätter som rådgivare.
I mars avgick den framlidna Ulrica Schenström som vd för tankesmedjan Fores i samband med en omorganisation. Matilda Molander, tidigare chefredaktör för Liberal Debatt, blir nu vd.
Annica Strahner blir seniorkonsult på den nystartade PR-byrån Année. Hon har tidigare varit ansvarig för finansiell kommunikation på Safir och arbetat som kommunikationschef på Bankgirot.
Fredrik Henriksson tillträder som kommunikationsdirektör på SJ. Med över 20 års erfarenhet inom strategisk kommunikation och varumärkesutveckling kommer han senast från Husqvarna Group.
Thomas Lindgren blir tillförordnad vd för Goodbye Kansas Group, efter att ha varit styrelseledamot sedan 2024. Han har lång erfarenhet inom spelindustrin.
Mynewsdesk får en ny vd i Gustav Berghog, som senast var vd för cybersäkerhetsbolaget Junglemap. Han efterträder Louise Barnekow, som avgick i mars.
Martin Borgs presenteras som valledare för Moderaterna inför riksdagsvalet 2026. Vid valet 2022 var han digital valledare.
Daniel Valiollahi ansluter som konsult till Lumo Advice och förstärker rådgivningen inom corporate communications och public affairs. Han har över 20 års erfarenhet från både privata och offentliga sektorer.
Geelmuyden Kiese värvar Robert Pletzin som chef för corporate och finansiell kommunikation, samt Axel von Arnold som senast var kundansvarig på More PR.
Publicis Groupe tillsätter Oskar Valdre som managing director för Leo Sweden, en ny kreativ byrå skapad genom sammanslagningen av Leo Burnett och Publicis Worldwide.
Sanna Rayman får ansvaret för press- och opinionsarbete samt kommunikation inom förbundet. Hon kommer senast från Altinget och har en bakgrund inom opinionsjournalistik.
Hanna Brogren, som blev ny kommunikationsdirektör på SKR i mars, har sagt upp sig. Karin Hagman, nu vd för Suntarbetsliv, tillträder den 1 oktober.
Hélène Westholm blir ny vice vd på Safir och kommer från en roll som partner på Paues Åberg.
Pia Herrera, efter ett år på SAS som head of media relations, lämnar bolaget för att återvända till journalistiken.
APE__CC stärker sitt kreativa team med den prisbelönta copywritern Joel Lindblad, tidigare från Acne, för att kombinera kreativitet med affärsmässig förståelse.
Bonded, en byrå inom customer experience och CRM, förstärker sitt team genom Jens Axelsson som ny delägare och strateg, med en lång bakgrund inom kundcentrisk affärsutveckling.
Dentsu har rekryterat Karl-Johan Lundholm som experience designer från Xensam AB och Carl Anders Svedberg som solution architect, återvänder efter att ha varit frilansare.