X
Nordic region's business magazine • augusti 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Veckans förändringar inom kommunikationsbranschen

Publicerad augusti 25, 2025

Under perioden 18 till 24 augusti 2025 sammanfattar Resumé de senaste rörelserna på arbetsmarknaden.


Marijke de Laat tar över som marknadschef för Ikea Sverige. Hon efterträder Helena Gouveia som har haft rollen sedan 2021 och kommer att förbli inom Ikea-sfären.


Diplomatgruppen genomgår flera förändringar. Klas Landelius, vd för Diplomat Communications, blir nu koncernchef för Diplomatgruppen efter Sonja Rasin som blir rådgivare. Hedda Lindselius blir ny byrå-vd, efter att ha varit byråchef sedan 2022.


Samir Akhmedov, tidigare från Vattenfalls kommunikationsavdelning, tar över som ny vd för Tale. Han ersätter Johan Bratt, som även han fortsätter som rådgivare.


I mars avgick den framlidna Ulrica Schenström som vd för tankesmedjan Fores i samband med en omorganisation. Matilda Molander, tidigare chefredaktör för Liberal Debatt, blir nu vd.


Annica Strahner blir seniorkonsult på den nystartade PR-byrån Année. Hon har tidigare varit ansvarig för finansiell kommunikation på Safir och arbetat som kommunikationschef på Bankgirot.


Fredrik Henriksson tillträder som kommunikationsdirektör på SJ. Med över 20 års erfarenhet inom strategisk kommunikation och varumärkesutveckling kommer han senast från Husqvarna Group.


Thomas Lindgren blir tillförordnad vd för Goodbye Kansas Group, efter att ha varit styrelseledamot sedan 2024. Han har lång erfarenhet inom spelindustrin.


Mynewsdesk får en ny vd i Gustav Berghog, som senast var vd för cybersäkerhetsbolaget Junglemap. Han efterträder Louise Barnekow, som avgick i mars.


Martin Borgs presenteras som valledare för Moderaterna inför riksdagsvalet 2026. Vid valet 2022 var han digital valledare.


Daniel Valiollahi ansluter som konsult till Lumo Advice och förstärker rådgivningen inom corporate communications och public affairs. Han har över 20 års erfarenhet från både privata och offentliga sektorer.


Geelmuyden Kiese värvar Robert Pletzin som chef för corporate och finansiell kommunikation, samt Axel von Arnold som senast var kundansvarig på More PR.


Publicis Groupe tillsätter Oskar Valdre som managing director för Leo Sweden, en ny kreativ byrå skapad genom sammanslagningen av Leo Burnett och Publicis Worldwide.


Sanna Rayman får ansvaret för press- och opinionsarbete samt kommunikation inom förbundet. Hon kommer senast från Altinget och har en bakgrund inom opinionsjournalistik.


Hanna Brogren, som blev ny kommunikationsdirektör på SKR i mars, har sagt upp sig. Karin Hagman, nu vd för Suntarbetsliv, tillträder den 1 oktober.


Hélène Westholm blir ny vice vd på Safir och kommer från en roll som partner på Paues Åberg.


Pia Herrera, efter ett år på SAS som head of media relations, lämnar bolaget för att återvända till journalistiken.


APE__CC stärker sitt kreativa team med den prisbelönta copywritern Joel Lindblad, tidigare från Acne, för att kombinera kreativitet med affärsmässig förståelse.


Bonded, en byrå inom customer experience och CRM, förstärker sitt team genom Jens Axelsson som ny delägare och strateg, med en lång bakgrund inom kundcentrisk affärsutveckling.


Dentsu har rekryterat Karl-Johan Lundholm som experience designer från Xensam AB och Carl Anders Svedberg som solution architect, återvänder efter att ha varit frilansare.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.