X
Nordic region's business magazine • augusti 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Magnus Gisslén berättar om sin kommunikationsstrategi efter avgången

Publicerad augusti 24, 2025

Den avgående statsepidemiologen har med stor precision hanterat sin kommunikation, vilket framgår av hans nyligen publicerade inlägg. Gisslén har uttryckt viktiga synpunkter om myndigheten och har stått i centrum för mediebevakningen under veckan.


I en intervju med Resumé diskuterade han sin strategi, som syftade till att nå ut med viktig information. ”Jag har verkligen funderat på hur jag bäst ska göra detta. Själva syftet har varit att nå ut med information som jag tycker är så enormt viktig,” säger han.


Gisslén valde först att skriva en debattartikel, men insåg snart formatets begränsningar. Han reflekterade över potentialen i sociala medier, vilket visade sig vara ett effektivt sätt att dela sitt budskap. ”Du kan inte styra det och du får inte heller med allt du vill. Om du vill styra narrativet måste du lägga ut berättelsen själv,” säger han.


Under årets gång har han strategiskt byggt upp ett kontaktnät på Linkedin, där han även inkluderade journalister för att sprida sina videoinlägg. ”Linkedin är ett bra medium för att nå ut med mitt budskap,” framhåller han.


Han mötte inga tveksamheter i beslutet att offentliggöra sin kritik. ”Jag har gjort allt själv. Sen har jag diskuterat ordval med kloka anhöriga,” förklarar han. Hans välplanerade strategi har fått beröm av flera kommunikationsspecialister, som ser detta som ett exempel på hur man äger sin berättelse.


Gisslén har under veckan fått omfattande stöd, vilket han aldrig kunnat förutse. ”Det kan ha funnits nån enstaka som inte varit positiv. Men det känns fantastiskt med det stöd jag har fått, inte minst från tunga experter inom de här områdena,” säger han.


Trots framgångarna är han förvånad över hur Folkhälsomyndigheten hanterat kritiken. ”De hade kunnat gå direkt ut och säga att det här är en viktig kritik, vi tar den till oss och vi funderar på det,” framhåller han.


Avslutningsvis uttrycker Gisslén en önskan om förändring inom myndigheten. ”Hela mitt syfte är att det ska bli en verklig förbättring på myndigheten. Det här handlar om Sveriges smittskydd och är av största vikt för landet,” säger han, med förhoppningar om att reformer ska genomföras.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.