X
Nordic region's business magazine • augusti 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI: Ett kraftfullt verktyg med begränsningar

Publicerad augusti 22, 2025

AI beskrivs ofta som framtidens lösning, men egentligen liknas den mer vid en rörtång i verktygslådan. Nils Wimby kritiserar den blinda entusiasmen för tekniken och understryker vikten av att inte förväxla verktyg med strategi.


Han förklarar:

”Jag har en i grunden uttalad skepsis mot AI:s valpaktiga entusiasm i allmänhet, samt dess korpaktiga förtjusning för nya coola/blanka grejer i synnerhet,” , hon säger.


Wimby anser att AI inte är en strategi utan ett hjälpmedel. Han säger att:

”AI är inte en strategi, det är inte ens en taktik. Det är ett verktyg som kan användas för att supporta ett arbete, inte leda det,” , hon säger.


Han framhäver att när alla använder AI, blir det en vara, och företag måste ha annat för att skapa en konkurrensfördel.

”Som man frågar får man svar, på samma sätt som med människor svarar AI baserat på brief och vilka data man ber den fokusera på,” , hon säger.


Wimby liknar marknadsföring vid husbygge, där arkitekten har den övergripande visionen och hantverkaren utför arbetet. AI fungerar som ett verktyg, som en rörtång, som kräver vägledning för att användas effektivt.

”Kan utvecklas över tid men bör alltid sättas i perspektiv av hantverkare, som i sin tur guidas av arkitekter,” , hon säger.


Strategier som bara fokuserar på att maximera AI:s värde saknar djup. Wimby påpekar att:

”Det intressanta är. I vilket syfte,” , hon säger.


Han varnar för att förlita sig för mycket på AI, särskilt när det gäller dataanalys.

”Men om det är fel data, fel strategier och fel content, då blir den potentiellt värdefulla resursen istället något som är en fara för verksamheten,” , hon säger.


Wimby fruktar också en systematisk snedvridning i AI:s svar, där gamla metoder inte tas i beaktande.

”Marknadsföring är oerhört komplext, påverkas av omvärld, konkurrens, psykologi, trender, makroekonomi, så mycket saker som förändras över tid,” , hon säger.


Felaktiga frågor kan leda till felaktiga resultat, vilket manifesteras i AI:s svar. Han förklarar att:

”Vi har sett hur felaktiga KPI:er, så kallade ”vanity metrics” har styrt verksamheter åt fel håll,” , hon säger.


Wimby betonar att AI ska ses som ett hjälpmedel som behöver styras och tolkas. Han ger ett exempel med sin AI-agent ”Grumpy Old Strategist”, som baseras på evidens och klassisk litteratur.

”Den är matad med klassisk litteratur inom marknadsföring, konsumentpsykologi och företagsekonomi, och tillsagd att ta in ny information men att värdera den mot evidens,” , hon säger.


Slutligen påpekar han vikten av att förstå strategin bakom framgångsrika företag snarare än att efterlikna deras taktik.

”Stop chasing Nike”s tactics and start understanding the strategy that made them Nike in the first place: decades of building a distinctive brand and making it ridiculously easy for everyone to buy,” , hon säger.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.