X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kostnader för myndighetens namnbyte beräknas till 10 miljoner kronor

Publicerad augusti 21, 2025

Kostnaderna för omprofileringen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) förväntas uppgå till hela 10 miljoner kronor i samband med namnbytet till Myndigheten för civilt försvar. Under hösten planerar myndigheten att använda det kvarvarande materialet med den tidigare logotypen.


Nyheten om namnbytet, som träder i kraft efter nyår, bekräftades förra hösten. ”Namnbytet från MSB till Myndigheten för civilt försvar är en del av arbetet med att möta det allvarliga säkerhetspolitiska läget, som kräver en snabb och samlad förmågeökning inom det civila försvaret,” säger hon.


Myndigheten har även presenterat den nya logotypen, som utgörs av ett heraldiskt vapen. Den blå triangeln vid stavens bas representerar den internationella symbolen för civilt försvar och befolkningsskydd, medan eklöven symboliserar styrka och uthållighet.


Inga externa byråer har varit involverade i framtagandet av den nya logotypen. ”Den tolkning av vapnet som kommer ingå i vår logotyp har formgivits av statsheraldikern Davor Zovko,” säger hon.


Angående det befintliga materialet som bär den gamla loggan, avslöjar hon att det mesta kommer att användas upp under hösten. För material som är mer beständigt planeras en utbyte av loggan när det är möjligt.


Kostnader för namnbytet omfattar även en ny grafisk profil, omprofilering av material och utrustning, samt justeringar i IT-systemen. Anslagna kostnader beräknas kunna finansieras inom myndighetens befintliga ekonomiska ramar.


Enligt pressavdelningen har MSB hitintills haft kostnader på 2,6 miljoner kronor för arbetet med den grafiska identiteten och utvecklingen av en ny webbplats. Tidigare har namnbyten hos andra myndigheter visat sig kosta betydligt mer än beräknat.


Det är värt att notera att Västra Götalandsregionens planerade namnbyte avstyrdes efter att det klargjordes att det inte fanns något lagkrav på detta, vilket sparade regionen 10 miljoner kronor i omprofilering.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.