Ny vägledning för annonsleverans och marknadsinsikter
Publicerad augusti 21, 2025
Publicerad augusti 21, 2025

Den andra fasen av Cross Media Measurement-initiativet har avslutats. Sveriges Annonsörer offentliggör nu en handbok för att stödja annonsörerna i att förstå annonsresultat. Förra hösten inledde Sveriges Annonsörer, i samarbete med partners inom Cross Media Measurement, arbetet med att skapa en branschstandard för annonsleveranser.
Detta arbete inkluderade en granskning av både digitala och traditionella medier, genomförd av Mediasense, samt en handbok riktad till medieköpare. Granskningen resulterade i en 60-sidig rapport som belyser hur medier rapporterar om annonsleveranser, som vad en impression eller en kontakt innebär, och huruvida tredjepartsmätning används.
Rapporten färdigställdes i februari, och sedan dess har Sveriges Annonsörer arbetat med att skapa en guide. Guiden, som är författad av experterna, innehåller information om utmaningar i annonsrapportering, insikter från Mediasense rapport och en matris som beskriver annonsköparens insyn i mediernas rapportering.
– Vi har lagt ganska mycket tid på att pedagogiskt försöka visa hur marknaden ser ut genom vår insyns- och transparensmatris, det är en salig soppa i det som rapporteras, säger hon.
Både rapporten och guiden publiceras idag, torsdag. Rapporten riktar sig till dem som vill fördjupa sig i rapporteringen, medan guiden syftar till att uppmuntra annonsköpare att ställa frågor, enligt henne.
– Vi vill att man funderar över hur man jämför olika medier på ett rättvist sätt och hur man värderar sina köp och rapporteringen, säger hon.
Målet är att alla medier ska mätas av tredje part. – För att göra en förändring måste man veta var man står i dag. Nu visar vi hur marknaden ser ut, men utan att slå fast om något är bra eller dåligt, avslutar hon.
Denna text har publicerats i både Dagens Media och Resumé, som båda ingår i Bonnier News Business.