X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Foodora står inför anklagelser om vilseledande marknadsföring

Publicerad augusti 21, 2025

Är påståenden om ”schyssta villkor” exempel på falsk marknadsföring? Enligt Sveriges Konsumenter kan så vara fallet. Dessutom: Ikea och Gustaf Westman presenterar en specialdesignad tallrik för köttbullar, forskning visar att spelreklam kan ha motsatt effekt, och Meta anklagas för att ha manipulerat annonssiffror.


Foodoras rosa leveranslådor pryds av texten ”Schyssta villkor & Kollektivavtal”, men Sveriges Konsumenter hävdar att dessa villkor inte gäller för alla anställda. Därför har bolaget nu anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Det säger en källa.


Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert, uttrycker att kampanjen skapar en falsk bild av villkoren.
– Det är tydligt att Foodora Market inte bara vill rekrytera nya förare, utan också förändra perceptionen av personalens arbetsvillkor bland medvetna konsumenter, säger hon.


I en granskning av TV4 framkommer det att anställda på Foodora Market rapporterar hög stress, lägre löner än vad företaget uppger och bristande bemanning. Många anställda omfattas inte av kollektivavtal. Enligt uppgifter om snittlönen på 180 kronor i timmen tjänar många betydligt mindre.


Ikea och Gustaf Westman har introducerat en specialgjord köttbulletallrik, som är avlång och designad för att framhäva de klassiska svenska köttbullarna.
– Jag älskar att designa föremål för en specifik funktion, vilket gör dem humoristiska och lätta att förstå, säger han.


Ny forskning från Gamble Aware visar att reklam för säkrare spelande kan resultera i ett motsatt resultat. Vissa konsumenter kan uppfatta dessa annonser som normalisering av spelande, vilket potentiellt ökar risken för problemspelande.


En visselblåsare på Meta hävdar att företaget medvetet har överdrivit resultaten för Shops-annonser. Den tidigare produktchefen rapporterade dessa uppgifter till ledningen, men inga åtgärder vidtogs.
Meta avfärdar anklagelserna och betonar sitt förtroende för sina interna processer.


Konsumentverket har inlett en granskning av SJ efter sommarens förseningar och tågstopp. Myndigheten kräver svar på hur SJ hanterar passagerare vid störningar.
– Vi fokuserar på beredskapen vid större trafikstörningar och hur man informerar resenärer, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.


SJ välkomnar granskningen.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.