Foodora står inför anklagelser om vilseledande marknadsföring
Publicerad augusti 21, 2025
Publicerad augusti 21, 2025

Är påståenden om ”schyssta villkor” exempel på falsk marknadsföring? Enligt Sveriges Konsumenter kan så vara fallet. Dessutom: Ikea och Gustaf Westman presenterar en specialdesignad tallrik för köttbullar, forskning visar att spelreklam kan ha motsatt effekt, och Meta anklagas för att ha manipulerat annonssiffror.
Foodoras rosa leveranslådor pryds av texten ”Schyssta villkor & Kollektivavtal”, men Sveriges Konsumenter hävdar att dessa villkor inte gäller för alla anställda. Därför har bolaget nu anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Det säger en källa.
Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert, uttrycker att kampanjen skapar en falsk bild av villkoren.
– Det är tydligt att Foodora Market inte bara vill rekrytera nya förare, utan också förändra perceptionen av personalens arbetsvillkor bland medvetna konsumenter, säger hon.
I en granskning av TV4 framkommer det att anställda på Foodora Market rapporterar hög stress, lägre löner än vad företaget uppger och bristande bemanning. Många anställda omfattas inte av kollektivavtal. Enligt uppgifter om snittlönen på 180 kronor i timmen tjänar många betydligt mindre.
Ikea och Gustaf Westman har introducerat en specialgjord köttbulletallrik, som är avlång och designad för att framhäva de klassiska svenska köttbullarna.
– Jag älskar att designa föremål för en specifik funktion, vilket gör dem humoristiska och lätta att förstå, säger han.
Ny forskning från Gamble Aware visar att reklam för säkrare spelande kan resultera i ett motsatt resultat. Vissa konsumenter kan uppfatta dessa annonser som normalisering av spelande, vilket potentiellt ökar risken för problemspelande.
En visselblåsare på Meta hävdar att företaget medvetet har överdrivit resultaten för Shops-annonser. Den tidigare produktchefen rapporterade dessa uppgifter till ledningen, men inga åtgärder vidtogs.
Meta avfärdar anklagelserna och betonar sitt förtroende för sina interna processer.
Konsumentverket har inlett en granskning av SJ efter sommarens förseningar och tågstopp. Myndigheten kräver svar på hur SJ hanterar passagerare vid störningar.
– Vi fokuserar på beredskapen vid större trafikstörningar och hur man informerar resenärer, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
SJ välkomnar granskningen.