X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kreatörernas val: Snapchat och Tiktoks strävan att attrahera profiler

Publicerad augusti 21, 2025

Kampen om både användare och kreatörer intensifieras mellan Snapchat och TikTok. Resumé granskar plattformarnas olika strategier. TikTok, som etablerades i slutet av 2010-talet, har snabbt blivit en stor aktör på den globala sociala mediemarknaden. Trots att TikTok inte är den mest populära plattformen bland svenska användare, så har den utan tvekan varit den mest omtalade, delvis på grund av sin koppling till den kinesiska staten.


Snapchat, som funnits sedan 2011, har utvecklats från en enkel kommunikationsapp till en plattform med mer innehåll. Med en riktad kampanj har Snapchat strävat efter att attrahera etablerade kreatörer som hon säger är Bianca Ingrosso och Margareta Grääs.


Trots att användarsiffrorna inte visar på en dramatisk ökning, finns det en allmän känsla av att Snapchat har återfått sin popularitet. Plattformen har sett en ökning av nya användare de senaste åren.


I Cannes träffade Resumé representanter från båda plattformarna, Pia Tandrup på Snapchat och Kim Farrell på TikTok, för att diskutera kampen om kreatörerna. Båda plattformarna använder olika strategier, men deras mål är detsamma: att få kreatörerna att skapa, stanna och växa på deras plattform.


Snapchat har satsat kraftigt på att rekrytera kreatörer och har tredubblat antalet kreatörer i Sverige under det senaste året, säger Pia Tandrup. Hon förklarar att vissa kreatörer kommer av sig själva, medan Snapchat också aktivt söker upp profiler som skulle kunna passa plattformen.


Plattformarna erbjuder olika intäktsmodeller för kreatörer. Snapchat låter verifierade Snapstars dela på annonspengar, medan TikTok har lanserat ett nytt program för att belöna kreatörer som producerar längre innehåll. Kim Farrell nämner att kreatörer kan tjäna fem gånger mer genom sitt nya program än via det vanliga.


Snittanvändaren lägger i genomsnitt sju timmar per dag på medier, vilket gör att konkurrensen om användartid är intensiv. Pia Tandrup menar att Snapchat inte bara tävlar med TikTok, utan även med andra kommunikationsverktyg som SMS och Facebook Messenger.


Snapchat erbjuder en mer personlig upplevelse där kreatörerna kan dela ögonblick ur sina liv, medan TikTok också betonar autenticitet. Kim Farrell framhäver vikten av att vara äkta och att TikTok ska vara en plattform för genuinad delning.


Båda plattformarna strävar efter att skapa en känsla av gemenskap och autenticitet. Pia Tandrup beskriver hur Snapchat till en början skapades som en reaktion mot de mer traditionella sociala medierna, där fokus låg på att bedömas. Med Snapchat kan användarna få en mer avslappnad och autentisk dialog med sina vänner.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.