X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Bursons framgång: vinst och ökad efterfrågan på strategisk rådgivning

Publicerad augusti 20, 2025

De senaste boksluten visar en positiv utveckling för WPP:s PR-byråer i Sverige. VD Marie Schjölin belyser hur efterfrågan på deras tjänster har ökat. Under hösten 2023 samlades byråerna BCW och Hill+Knowlton för att optimera samarbete och kommunikation. BCW har nu omvandlats till Burson, medan Hill+Knowlton förblir ett separat varumärke.


Några månader efter att Marie Schjölin tog över som VD visade bokslutet att Burson rapporterade en vinst på 3,5 miljoner kronor för 2024, i kontrast till förlusten på 860 000 kronor året innan. Omsättningen förblev stabil och rörelsemarginalen var 8 procent.


Även Hill+Knowlton återhämtade sig med en vinst på 3 miljoner kronor efter att ha gjort en förlust på 3 miljoner året innan. Trots en minskning av byråintäkten med nästan 60 procent, till 5 miljoner kronor, visar detta en stark återhämtning.


Marie Schjölin angav att 2024 kommer att fokusera på att stärka Bursons varumärke och erbjudande.
– Vi har fortsatt att vinna priser för vår kreativa höjd och ligger i topp vad gäller kundnöjdhet. Dessutom har vi satsat på att utöka vårt public affairs-erbjudande, säger hon.


Året har också sett framsteg inom teknologin, med introduktionen av nya AI-verktyg som effektiviserar arbetsprocesserna.
– Vi har blivit duktiga på att nyttja vår globala närvaro genom att skapa team som matchar våra kunders behov på olika marknader, säger hon.


Det har även skett en ökning av efterfrågan på krisuppdrag och strategisk rådgivning under året.
– Vi ser även en ökning av kreativa initiativ och idégenereringar, säger hon.


Schjölin noterar att för 2025 har antalet inbjudningar till byråpitcher ökat, vilket tyder på en allmän optimism.
– Hittills under året har vi levererat enligt plan, säger hon.


Marta Karlqvist, som tidigare var VD, har nu en roll som EMEA head of growth för Burson och ansvarar för 22 länder och 2 000 anställda. Bland Bursons svenska enheter finns även Axicom.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.