X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

AI som verktyg: Bevara den mänskliga dimensionen

Publicerad augusti 20, 2025

AI är en otrolig resurs, men det måste förstås som ett verktyg snarare än en ersättning för mänsklig intuition. Arash Gilan understryker i sin analys vikten av att behålla fokus på den mänskliga faktorn mitt i AI-hajpen. I en tid av överdrivna påståenden är det lätt att förlora sig.


Detta meddelande är av stor betydelse för vår tid. Det handlar inte om teknik, utan om essensen av att vara människa. Genom att studera ”The matter with things” av Iain McGilchrist har jag insett att vi har glömt att det finns olika sätt att förstå världen.


McGilchrist talar om två typer av förnuft: ratio och intellectus. Den första är analytisk, medan den andra handlar om intuition och helhetssyn. I samhället har vi blivit alltför beroende av det som går att mäta och kvantifiera, vilket gör oss blinda för det som verkligen betyder något.


AI representerar en avancerad form av ratio. Den analyserar och förutsäger med en precision som överträffar oss. Men AI kan aldrig förstå varför saker är viktiga. Det är intellectus som bär denna kunskap, som gör att vi kan känna när något är sant.


Ju mer jag arbetar med AI, desto mer inser jag att vår verkliga intelligens ligger i vår förmåga att känna. AI kan hjälpa mig skriva, men det är jag som måste förnimma textens livskraft. Det är vår unika mänsklighet som AI inte kan ersätta.


Det finns en oroande trend: att förlita sig på AI istället för att engagera sig i den kreativa processen. En studie från MIT visar att de som använde AI inte kunde återskapa eller förstå det de arbetade med. Detta liknar att låta någon annan träna åt dig – du ser resultat, men styrkan tillhör inte dig.


I det kreativa hantverket är det viktigt att gå den långa vägen. Att arbeta sig upp genom erfarenhet och intuition har alltid varit nyckeln. Men nu får även de utan sådan erfarenhet tillgång till samma verktyg, vilket skapar en falsk känsla av säkerhet.


AI kommer inte att ta våra jobb, men medelmåttiga insatser kommer att försvinna. AI rensar bort det som saknar djup och integritet. Framtiden tillhör dem som verkligen är närvarande och mänskliga. De som kan förmedla känslor och mening i sina skapelser.


För AI kan mycket, men den kan aldrig förstå det som inte går att koda. Mänskligheten kräver intuition och reflektion. Det är avgörande att vi fortsätter läsa, skriva och tänka kritik, annars riskerar vi att förlora vår förmåga till självständigt tänkande.


Mitt råd till ledare inom marknadsföring och kommunikation är att använda AI med försiktighet. Men glöm aldrig vem som egentligen styr. Se till att du bevarar din egen röst och perspektiv.


Det verkliga hotet är inte att AI börjar tänka, utan att vi slutar tänka själva.


Arash Gilan,
vd och medgrundare av digitala byrån Viva och författare av ett flertal böcker inom det digitala.
Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.