X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Magnus Gissléns avgång väcker debatt om Folkhälsomyndighetens ledning

Publicerad augusti 19, 2025

Magnus Gisslén, statsepidemiolog, har meddelat sin avgång efter två år i tjänst. Hans beslut, som offentliggjordes via en video på Linkedin, kritiserar brister inom Folkhälsomyndigheten och påpekar att hans engagemang blivit obekvämt för myndigheten.


Gisslén nämner:
– Mitt engagemang i denna fråga har blivit såpass obekvämt för myndigheten att man inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, säger han.


Han anser att det är hans ansvar att belysa myndighetens brister för att initiera en debatt om potentiella förändringar.


Hans avgång följdes av en debattartikel där han nämner att ledningsgruppen saknar medicinsk expertis. I en video framhåller han:
– I dag finns inte en enda person med djupare kompetens i Folkhälsomyndighetens ledningsgrupp.


Gisslén antyder att hans kritik rör frågor kring människors liv och hälsa, med en fortsättning utlovad nästa dag. Hans inlägg på sociala medier har mottagits positivt, med tusentals reaktioner och kommentarer.


Ellen Jones, enhetschef på myndigheten, förklarar i en kommentar att Gisslén lämnat på grund av skilda åsikter om statsepidemiologens roll och att han erbjudits en annan position, vilket han avböjt.


Krisexperten Charlie Stjernberg anser att Gissléns agerande utgör civilkurage och att han framstår som en sanningens röst. Han kommenterar:
– Det framstår som ganska trovärdigt att det är en brist att myndigheten inte har någon med medicinsk expertis i sin ledningsgrupp.


Stjernberg pekar på att det avgörande är att Gisslén framstår som genuin i sitt engagemang och inte bitter. Han varnar för att för länge hålla på med kritik kan leda till grälsjukt beteende.


Gissléns avgång liknar den som Malin Ekman gjorde vid Svenska Dagbladet, där hon också kritiserade sin arbetsgivare. Stjernberg anser att Folkhälsomyndighetens svar på Gisslén är en svag strategi.


PR-konsulten Paul Ronge berömmer Gissléns kommunikationsstrategi, och säger:
– Jag tycker att han gör det helt exemplariskt. För det första har han ett jobb att gå tillbaka till.


Han ser Gisslén som seriös i sin strävan efter att förbättra myndighetens funktion och anser att det inte finns några tecken på hämndlystnad. Ronge ifrågasätter behovet av fler inlägg, då han anser att Gisslén redan sagt det viktigaste.


Ronge uppmärksammar att Folkhälsomyndighetens svar har fått dem att framstå som svaga och anser att det viktiga nu är hur de bemöter frågan om expertis.


Frågan kvarstår: Vilka brister kommer Gisslén att avslöja härnäst, och hur reagerar myndigheten på kommande kritik?

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.