X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Magnus Gissléns avgång väcker debatt om Folkhälsomyndighetens ledning

Publicerad augusti 19, 2025

Magnus Gisslén, statsepidemiolog, har meddelat sin avgång efter två år i tjänst. Hans beslut, som offentliggjordes via en video på Linkedin, kritiserar brister inom Folkhälsomyndigheten och påpekar att hans engagemang blivit obekvämt för myndigheten.


Gisslén nämner:
– Mitt engagemang i denna fråga har blivit såpass obekvämt för myndigheten att man inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, säger han.


Han anser att det är hans ansvar att belysa myndighetens brister för att initiera en debatt om potentiella förändringar.


Hans avgång följdes av en debattartikel där han nämner att ledningsgruppen saknar medicinsk expertis. I en video framhåller han:
– I dag finns inte en enda person med djupare kompetens i Folkhälsomyndighetens ledningsgrupp.


Gisslén antyder att hans kritik rör frågor kring människors liv och hälsa, med en fortsättning utlovad nästa dag. Hans inlägg på sociala medier har mottagits positivt, med tusentals reaktioner och kommentarer.


Ellen Jones, enhetschef på myndigheten, förklarar i en kommentar att Gisslén lämnat på grund av skilda åsikter om statsepidemiologens roll och att han erbjudits en annan position, vilket han avböjt.


Krisexperten Charlie Stjernberg anser att Gissléns agerande utgör civilkurage och att han framstår som en sanningens röst. Han kommenterar:
– Det framstår som ganska trovärdigt att det är en brist att myndigheten inte har någon med medicinsk expertis i sin ledningsgrupp.


Stjernberg pekar på att det avgörande är att Gisslén framstår som genuin i sitt engagemang och inte bitter. Han varnar för att för länge hålla på med kritik kan leda till grälsjukt beteende.


Gissléns avgång liknar den som Malin Ekman gjorde vid Svenska Dagbladet, där hon också kritiserade sin arbetsgivare. Stjernberg anser att Folkhälsomyndighetens svar på Gisslén är en svag strategi.


PR-konsulten Paul Ronge berömmer Gissléns kommunikationsstrategi, och säger:
– Jag tycker att han gör det helt exemplariskt. För det första har han ett jobb att gå tillbaka till.


Han ser Gisslén som seriös i sin strävan efter att förbättra myndighetens funktion och anser att det inte finns några tecken på hämndlystnad. Ronge ifrågasätter behovet av fler inlägg, då han anser att Gisslén redan sagt det viktigaste.


Ronge uppmärksammar att Folkhälsomyndighetens svar har fått dem att framstå som svaga och anser att det viktiga nu är hur de bemöter frågan om expertis.


Frågan kvarstår: Vilka brister kommer Gisslén att avslöja härnäst, och hur reagerar myndigheten på kommande kritik?

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.