X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu: Framgången bakom det moderna monsterfenomenet

Publicerad augusti 19, 2025

Labubu, de små och charmiga monstren med sina breda leenden och vassa tänder, har blivit en internationell succé. Framgången kan tillskrivas en kombination av stark varumärkesstrategi, smart produktdesign och en skicklig användning av sociala medier.


Skapad av Kasing Lung, har Labubu figurerna fått stort genomslag efter att ha samarbetat med Pop Mart, som är kända för sina samlarleksaker i ”mystery boxes”. Men vad ligger bakom den enorma framgången?


Enligt experter handlar det om en djupare mänsklig koppling. Labubu berör känslor, och Pop Mart har skapat en värld som engagerar både känslor och intellekt.


Pop Mart erbjuder inte bara produkter; de erbjuder en hel upplevelse. Samlandet skapar ett gemenskap där fans diskuterar figurer, sällsynta föremål och kommande lanseringar. På plattformar som Tiktok dyker ”unboxing”-videor upp, vilket skapar en virala effekt och en viktig del av affären.


Försäljningsmodellen med mystery boxes skapar en extra dimension av spänning. Det triggar våra psykologiska belöningssystem, vilket bekräftas av en studie av Dan Ding och Prasanta Bhattacharya (2023), som visar att osäkerhet och nyfikenhet är centrala drivkrafter.


Konceptet liknar berättelsen om Kalle och chokladfabriken, där chansen att vinna påverkar besluten. Värdet ligger inte bara i produkten utan i möjligheten till något större.


Sociala medier har också spelat en avgörande roll. Labubu figurer syns överallt på svenska Tiktok-feeds, där profiler som Martin Skålander och Joakim Lundell får massor av likes när de öppnar sina mystery boxes. Även internationella kändisar som Rihanna och Dua Lipa har setts med Labubu.


Labubus framgång i dagens medieklimat är inte en slump. De erbjuder en känsla av tillhörighet och spänning, vilket tilltalar både barn och vuxna. År 2024 hade Pop Mart en omsättning på 1,8 miljarder dollar, där Labubu var en av deras mest sålda produkter och bidrog med omkring 400 miljoner dollar, enligt The Times.


Elsa Stolpe,
varumärkesspecialist på Novus med expertis inom influencer marketing.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.