X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu: Framgången bakom det moderna monsterfenomenet

Publicerad augusti 19, 2025

Labubu, de små och charmiga monstren med sina breda leenden och vassa tänder, har blivit en internationell succé. Framgången kan tillskrivas en kombination av stark varumärkesstrategi, smart produktdesign och en skicklig användning av sociala medier.


Skapad av Kasing Lung, har Labubu figurerna fått stort genomslag efter att ha samarbetat med Pop Mart, som är kända för sina samlarleksaker i ”mystery boxes”. Men vad ligger bakom den enorma framgången?


Enligt experter handlar det om en djupare mänsklig koppling. Labubu berör känslor, och Pop Mart har skapat en värld som engagerar både känslor och intellekt.


Pop Mart erbjuder inte bara produkter; de erbjuder en hel upplevelse. Samlandet skapar ett gemenskap där fans diskuterar figurer, sällsynta föremål och kommande lanseringar. På plattformar som Tiktok dyker ”unboxing”-videor upp, vilket skapar en virala effekt och en viktig del av affären.


Försäljningsmodellen med mystery boxes skapar en extra dimension av spänning. Det triggar våra psykologiska belöningssystem, vilket bekräftas av en studie av Dan Ding och Prasanta Bhattacharya (2023), som visar att osäkerhet och nyfikenhet är centrala drivkrafter.


Konceptet liknar berättelsen om Kalle och chokladfabriken, där chansen att vinna påverkar besluten. Värdet ligger inte bara i produkten utan i möjligheten till något större.


Sociala medier har också spelat en avgörande roll. Labubu figurer syns överallt på svenska Tiktok-feeds, där profiler som Martin Skålander och Joakim Lundell får massor av likes när de öppnar sina mystery boxes. Även internationella kändisar som Rihanna och Dua Lipa har setts med Labubu.


Labubus framgång i dagens medieklimat är inte en slump. De erbjuder en känsla av tillhörighet och spänning, vilket tilltalar både barn och vuxna. År 2024 hade Pop Mart en omsättning på 1,8 miljarder dollar, där Labubu var en av deras mest sålda produkter och bidrog med omkring 400 miljoner dollar, enligt The Times.


Elsa Stolpe,
varumärkesspecialist på Novus med expertis inom influencer marketing.

Mest lästa
  1. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  2. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

  3. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Fler intressanta artiklar

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.