X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ökande sponsorintäkter och utmaningar inom arbetsmarknaden

Publicerad augusti 19, 2025

Damernas fotbolls-EM i somras har slagit rekord med hela 44 miljoner dollar i sponsorintäkter, vilket markerar en betydande utveckling för damidrottens kommersialisering. Enligt Global Data, som skriver om detta, har intresset från sponsorer ökat med 144 procent jämfört med föregående EM 2022. Denna trend visar på damidrottens ökande plats i marknadsföringsstrategier.


I juli uppgick antalet arbetslösa akademiker till över 19 000, vilket är det högsta på 20 år. Prognosen pekar på en fortsatt ökning. Antalet långtidsarbetslösa fortsätter också att öka, enligt månatlig statistik från Akademikernas a-kassa.
– Vi är vana vid att arbetslösheten går upp under sommaren, men dessa siffror är oroväckande, säger hon.


WPP Media har blivit utvald av Mastercard för att hantera deras globala mediekonto efter en omfattande pitch. Detta avslutar ett tioårigt samarbete med Carat.
Den nya partnerskapsformen syftar till att anpassa sig till AI-eran och integrera data inom marknadsföringen. För WPP innebär detta en viktig vinst efter flera tappade kunder.


En undersökning visar att nästan hälften av konsumenterna är skeptiska till varumärkens användning av AI-genererade influencers. 47 procent av de tillfrågade ifrågasätter trovärdigheten i denna marknadsföring.
Över hälften av konsumenterna säger att de har mer förtroende för varumärken som använder riktiga människor.


Zinzino har fått kritik av både Konsumentverket och Miljöförvaltningen för vilseledande hälsopåståenden om sina kosttillskott.
Trots bolagets tillväxt på börsen menar myndigheterna att deras marknadsföring ger en felaktig bild av produkternas effekt på allvarliga sjukdomar. Rättsliga åtgärder kan bli aktuella om problemen inte löses.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.