Ökande sponsorintäkter och utmaningar inom arbetsmarknaden
Publicerad augusti 19, 2025
Publicerad augusti 19, 2025
Damernas fotbolls-EM i somras har slagit rekord med hela 44 miljoner dollar i sponsorintäkter, vilket markerar en betydande utveckling för damidrottens kommersialisering. Enligt Global Data, som skriver om detta, har intresset från sponsorer ökat med 144 procent jämfört med föregående EM 2022. Denna trend visar på damidrottens ökande plats i marknadsföringsstrategier.
I juli uppgick antalet arbetslösa akademiker till över 19 000, vilket är det högsta på 20 år. Prognosen pekar på en fortsatt ökning. Antalet långtidsarbetslösa fortsätter också att öka, enligt månatlig statistik från Akademikernas a-kassa.
– Vi är vana vid att arbetslösheten går upp under sommaren, men dessa siffror är oroväckande, säger hon.
WPP Media har blivit utvald av Mastercard för att hantera deras globala mediekonto efter en omfattande pitch. Detta avslutar ett tioårigt samarbete med Carat.
Den nya partnerskapsformen syftar till att anpassa sig till AI-eran och integrera data inom marknadsföringen. För WPP innebär detta en viktig vinst efter flera tappade kunder.
En undersökning visar att nästan hälften av konsumenterna är skeptiska till varumärkens användning av AI-genererade influencers. 47 procent av de tillfrågade ifrågasätter trovärdigheten i denna marknadsföring.
Över hälften av konsumenterna säger att de har mer förtroende för varumärken som använder riktiga människor.
Zinzino har fått kritik av både Konsumentverket och Miljöförvaltningen för vilseledande hälsopåståenden om sina kosttillskott.
Trots bolagets tillväxt på börsen menar myndigheterna att deras marknadsföring ger en felaktig bild av produkternas effekt på allvarliga sjukdomar. Rättsliga åtgärder kan bli aktuella om problemen inte löses.