Marknadsföringens osynliga hinder: En uppmaning till förändring
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
Stora företag som Ikea, Tre, Stadium, Elgiganten, Vattenfall och ATG belyser branschens dolda utmaningar. Bland dessa finns risken för en homogenisering av reklam, där kreativa inslag försvinner till förmån för säkrare lösningar. Johanna Andrén på Tre framhäver att detta kan leda till reklamtrötthet, då allt flyter samman i ett ”sea of sameness”.
Pino Roscigno, chief commercial officer på Stadium, menar att brist på transparens inom digital marknadsföring skapar osäkerhet hos konsumenterna. Han efterlyser också en nedtoning av den intensiva kommunikationen som blir alltmer automatiserad.
Mikaela Bäckius från Elgiganten anser att dagens marknadsföring fokuserar för mycket på kvantitativa mått. Hon säger:
”Data kan tala om vad som händer, men aldrig skapa varför någon bryr sig”. En djupare förståelse för kreativitet och känslor är avgörande för att nå konsumenterna.
Carolina Pozzolini, director brand strategy & activation på Vattenfall, ifrågasätter branschens förutfattade meningar. Hon betonar vikten av att inkludera olika perspektiv vid skapandet av strategier för att nå fram till en mer engagerande kommunikation.
Johanna Åberg, head of marketing på ATG, diskuterar vikten av tålamod i marknadskommunikationen. Hon menar att kortsiktiga resultat prioriteras för mycket, vilket kan skada varumärkets långsiktiga styrka. Hon liknar detta vid att
”elda upp sovsäcken för att man fryser”.
Helena Gouveia, marknadschef på Ikea, framhäver att marknadsförare ibland bortser från människors verkliga liv och känslomässiga behov. Hon pekar på att syfte, kulturell relevans och kreativt mod är viktiga faktorer som bör prioriteras för att skapa autentiska och meningsfulla kampanjer.
En samverkan mellan olika avdelningar inom företag kan också öka effektiviteten i marknadsföringen, vilket skapar ett mer sammanhängande budskap gentemot konsumenterna.