X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Marknadsföringens osynliga hinder: En uppmaning till förändring

Publicerad augusti 18, 2025

Stora företag som Ikea, Tre, Stadium, Elgiganten, Vattenfall och ATG belyser branschens dolda utmaningar. Bland dessa finns risken för en homogenisering av reklam, där kreativa inslag försvinner till förmån för säkrare lösningar. Johanna Andrén på Tre framhäver att detta kan leda till reklamtrötthet, då allt flyter samman i ett ”sea of sameness”.


Pino Roscigno, chief commercial officer på Stadium, menar att brist på transparens inom digital marknadsföring skapar osäkerhet hos konsumenterna. Han efterlyser också en nedtoning av den intensiva kommunikationen som blir alltmer automatiserad.


Mikaela Bäckius från Elgiganten anser att dagens marknadsföring fokuserar för mycket på kvantitativa mått. Hon säger:
”Data kan tala om vad som händer, men aldrig skapa varför någon bryr sig”. En djupare förståelse för kreativitet och känslor är avgörande för att nå konsumenterna.


Carolina Pozzolini, director brand strategy & activation på Vattenfall, ifrågasätter branschens förutfattade meningar. Hon betonar vikten av att inkludera olika perspektiv vid skapandet av strategier för att nå fram till en mer engagerande kommunikation.


Johanna Åberg, head of marketing på ATG, diskuterar vikten av tålamod i marknadskommunikationen. Hon menar att kortsiktiga resultat prioriteras för mycket, vilket kan skada varumärkets långsiktiga styrka. Hon liknar detta vid att
”elda upp sovsäcken för att man fryser”.


Helena Gouveia, marknadschef på Ikea, framhäver att marknadsförare ibland bortser från människors verkliga liv och känslomässiga behov. Hon pekar på att syfte, kulturell relevans och kreativt mod är viktiga faktorer som bör prioriteras för att skapa autentiska och meningsfulla kampanjer.


En samverkan mellan olika avdelningar inom företag kan också öka effektiviteten i marknadsföringen, vilket skapar ett mer sammanhängande budskap gentemot konsumenterna.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.