X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot AI-användning i spelvärlden och dess konsekvenser

Publicerad augusti 18, 2025

Nexon har mött stark kritik för att använda AI-genererade kopior av streamers i marknadsföringen av sitt nya actionspel ”The First Descendant”. Istället för att anlita riktiga Twitch-profiler, har de valt digitala dubbelgångare som levererar repliker de aldrig har sagt. Detta har väckt frågor om etik och trovärdighet i spelcommunityt.


En röst i debatten skriver:

”Vi har sett hur modebranschen använder AI‑modeller eftersom det tydligen är för mycket besvär att hitta en attraktiv blond modell i verkligheten, men det här känns som en ny botten … det finns mängder med vanliga streamers man kunde anlitat”, säger hon.


Metas AI-policy har också fått kraftig kritik. En nyligen publicerad artikel avslöjade att interna riktlinjer tillät ”sensuella” samtal med barn i deras AI-chatt. Medan explicit sexuellt innehåll var förbjudet, accepterades flirtigt språk även när användaren var minderårig. Denna policy har föranlett skarp kritik från flera håll.


Musikern säger:

”Metas användning av chattbotar med barn är oförsvarlig”, efter att riktlinjerna blivit kända.


Marknadsföringsprofessorn Ulf Johansson har analyserat Coops svaga position på marknaden. Han beskriver Coop som ”klämd i mitten”, varken konkurrenskraftig som lågprisalternativ eller lika välsorterad som andra butiker. Han menar att organisatorisk tröghet och kortsiktiga beslut har bidragit till företagets kris.


Han förklarar:

”Historiskt sett har Coop ofta tagit det första steget, men sedan har de saknat ork att hålla i och blivit omsprungna av konkurrenterna”.


Återigen ser vi hur Publicis Groupe stämmer Indiens konkurrensmyndighet efter att ha nekats tillgång till utredningsdokument. Publicis påstår att de inte kan förstå anklagelserna utan tillgång till ärendena, vilket är den första rättsliga åtgärden sedan CCI började granska reklambranschen.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.