Petter Hederstedt: Från grekisk byrå till digital plattform för löpararrangemang
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
Petter Hederstedt, en entreprenör med en färgstark bakgrund, har grundat Pace Sports för att digitalisera arrangemang inom löpning. Tidigare drev han en byrå i Grekland och tillbringade tid i gig-ekonomins framkant. I ett samtal tar han oss genom sin resa, från tidiga startups till dagens utmaningar och möjligheter.
Under sin tid på MTG:s traineeprogram, från 2005 till 2006, väcktes Hederstedts entreprenörsanda. Han och en kollega startade en plattform som liknade en digital reseguide.
”Det var väldigt spännande, men väldigt svårt”, säger han. Trots tidiga utmaningar lärde han sig mycket om kommunikation.
Efter att ha flyttat till Thessaloniki insåg han behovet av marknadsföringstjänster för lokala företag. Hederstedt startade en byrå fokuserad på content marketing.
”Vi hade redan mycket av kompetensen genom vår resesajt”, säger han. Men det digitala landskapet var fortfarande omoget, vilket gjorde det svårt att hitta kvalificerad personal.
Hederstedt reflekterar över skillnaderna mellan att driva företag i Sverige och Grekland.
”Grekerna är ett fantastiskt folk, men de kanske inte är kända för just digital innovation”, konstaterar han. Under eurokrisen upplevde han svåra tider, men lärde sig vikten av att fokusera på kunder och innovativa lösningar.
År 2014 återförenades Hederstedt med sin tidigare kollega och lanserade Universal Avenue, med en idé att stödja företag i gig-ekonomin.
”Det var betydligt enklare att skapa intresse för det nya bolaget”, säger han om framgången, som inkluderade betydande investeringar från riskkapital.
Pace Sports, som grundades under pandemin, fokuserar på att hjälpa arrangörer digitalisera sina evenemang.
”Nu sägs det att ungefär en tredjedel av alla motionslöpare upptäckte löpningen under pandemin”, säger Hederstedt. Detta har gjort löpare till en attraktiv målgrupp för varumärken.
Med en plattform som engagerar deltagarna kan arrangörer och varumärken nå sina mål bättre.
”Vi anser att en eventupplevelse borde kunna formas på ett liknande sätt”, framhåller han, inspirerad av hur språkappar gamifierar lärande.
Pace Sports siktar på att utmana traditionell sponsring och förlänga kommunikationstiden med deltagarna.
”För mindre arrangörer kan det vara svårt att vara attraktiv för sponsorer”, förklarar han. Men deras portfölj med lopp skapar nya möjligheter för varumärken.
Trots utmaningar i en säsongsbetonad bransch växer Pace Sports snabbt.
”Vi är nu mycket nära svarta siffror”, avslutar Hederstedt, med ambitioner att expandera i Europa.