Kommunikationschefen på Foodora lämnar sin post
Publicerad augusti 15, 2025
Publicerad augusti 15, 2025

Johanna Lindskog Lindell har beslutat att lämna sin position som PR- och kommunikationschef på Foodora. Detta meddelande kommer samtidigt som TV4 genomför en granskning av budtjänsten, även om beslutet om hennes avgång fattades tidigare.
Johanna Lindskog Lindell anslöt till Foodora våren 2020 och grundade bolagets kommunikationsbyrå året efter. Hon beskriver sin tid på företaget som fantastisk och uttrycker sin entusiasm för framtiden.
Vad fick dig att fatta det beslutet?
– Efter mer än fem år som kommunikationschef på Foodora bestämde jag mig tidigare i somras för att hoppa på ett nytt och spännande uppdrag. Det är såklart vemodigt, för jag har haft en fantastisk tid här och fått jobba med ett superba kollegor och ett varumärke jag verkligen tror på. Samtidigt ser jag fram emot att bygga nytt och utveckla saker i min kommande roll, säger hon.
Hon påpekar att det är svårt att nämna en specifik aspekt av sitt arbete som varit bäst, men att hennes intresse för innovation har varit en stor drivkraft.
– Foodora ligger i framkant med exempelvis drönare och leveransrobotar, vilket är spännande att vara en del av. Sedan är det förstås otroligt kul att märka att vi blivit ett verb i vardagsspråket – att ”foodora något” betyder att beställa är ett tydligt tecken på att vårt varumärke verkligen har blivit starkt, säger hon.
Trots framgångarna har företaget också stått inför utmaningar. I juli meddelades att man skulle påbörja en effektivisering av sin service- och partnerverksamhet i Europa, vilket medförde uppsägningar vid kontoret i Sverige.
I en granskning från TV4 påtalades brister i verksamheten, som bland annat underbemanning och låga löner.
Hur har du upplevt det?
– Som i alla snabbt växande företag finns det stunder som kräver extra fokus och anpassning. Jag har alltid uppskattat att vi på Foodora har en öppen kultur där dialog och samarbete är centralt, och där vi arbetar tillsammans för att hitta lösningar och utveckla verksamheten, säger hon.
Johanna Lindskog Lindell klargör att hennes avgång inte är kopplad till granskningen och att beslutet togs tidigare i somras. Hennes nästa uppdrag, som PR- och kommunikationsdirektör, kommer att offentliggöras i början av oktober.
– I min kommande roll får jag möjlighet att arbeta med strategisk kommunikation, utveckla team och projekt samt bidra till att bygga ännu ett starkt varumärke med min erfarenhet. Det känns otroligt spännande och jag ser fram emot de utmaningar som väntar, säger hon.