X
Nordic region's business magazine • augusti 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

AI-bilder och deras miljöpåverkan: En översyn

Publicerad augusti 15, 2025

AI-genererade bilder har blivit en del av vår vardag, men vilken inverkan har de på miljön? Stina Borgström, head of brand experience på Knowit Experience, diskuterar teknikens kostnader och betydelsen av hållbara val i en digital tid.


Under de senaste åren har vi sett flera trender komma och gå, där byråer måste vara snabbare än sina kunder. Vi måste sätta agendan istället för att jaga den, annars riskerar vi att bli irrelevanta.


Det är utmattande att se hur vi ibland tappar fokus, från hållbarhet till AI. Investeringarna i AI har ökat exponentiellt, medan de i hållbar teknologi har minskat. Vi talar ofta om värderingar och ansvar, men ändå dyker vi in i nya AI-verktyg som om de inte kostar något.


Borgström erkänner att även hon blivit en del av detta mönster. På Knowit Experience förespråkar de hållbarhet, men trots det har de ibland släppt in teknologier som kräver betydande resurser. Det är en paradox när AI-verktyg som Chat GPT erbjuder gratis bilder, men som i slutändan har en hög kostnad för miljön.


Framställning av AI-bilder kan kräva omfattande resurser, vilket leder till stora koldioxidutsläpp. Att skapa tre bilder i traditionella verktyg kan kosta några gram koldioxid, medan AI-genererade bilder kan kosta flera kilo.


Det är viktigt att vi inte avstår från att använda AI, men vi måste ställa nya krav på oss själva och våra verktyg. Tekniken har revolutionerat arbetsprocesser, men vi måste vara medvetna om dess konsekvenser.


Det första steget är att utbilda oss själva och våra team om AI:s bakomliggande processer. Vi behöver förstå energikostnaderna och innebörden av det vi gör när vi skapar.


Vi måste också ha ett helhetsperspektiv på effektivitet och fråga oss om resultaten kunde ha uppnåtts på ett mer hållbart sätt. Kreativitet handlar inte bara om resultatet, utan också om metoden som används.


Vidare bör vi ställa krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Hållbarhet måste beaktas tidigt i processen, och vi ska prioritera grön hosting och transparens.


Slutligen kan vi se hållbarhet som en kreativ utmaning istället för ett hinder. Teknikens framsteg kräver att vi anpassar våra val och riktar vår kreativitet mot mer hållbara lösningar.


Företag som Microsoft och Google strävar efter att bli koldioxidnegativa eller nå nettonollutsläpp inom kort, men det är våra individuella val som kommer att forma framtiden.


Stina Borgström,
head of brand experience på Knowit Experience

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.