X
Nordic region's business magazine • augusti 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI-bilder och deras miljöpåverkan: En översyn

Publicerad augusti 15, 2025

AI-genererade bilder har blivit en del av vår vardag, men vilken inverkan har de på miljön? Stina Borgström, head of brand experience på Knowit Experience, diskuterar teknikens kostnader och betydelsen av hållbara val i en digital tid.


Under de senaste åren har vi sett flera trender komma och gå, där byråer måste vara snabbare än sina kunder. Vi måste sätta agendan istället för att jaga den, annars riskerar vi att bli irrelevanta.


Det är utmattande att se hur vi ibland tappar fokus, från hållbarhet till AI. Investeringarna i AI har ökat exponentiellt, medan de i hållbar teknologi har minskat. Vi talar ofta om värderingar och ansvar, men ändå dyker vi in i nya AI-verktyg som om de inte kostar något.


Borgström erkänner att även hon blivit en del av detta mönster. På Knowit Experience förespråkar de hållbarhet, men trots det har de ibland släppt in teknologier som kräver betydande resurser. Det är en paradox när AI-verktyg som Chat GPT erbjuder gratis bilder, men som i slutändan har en hög kostnad för miljön.


Framställning av AI-bilder kan kräva omfattande resurser, vilket leder till stora koldioxidutsläpp. Att skapa tre bilder i traditionella verktyg kan kosta några gram koldioxid, medan AI-genererade bilder kan kosta flera kilo.


Det är viktigt att vi inte avstår från att använda AI, men vi måste ställa nya krav på oss själva och våra verktyg. Tekniken har revolutionerat arbetsprocesser, men vi måste vara medvetna om dess konsekvenser.


Det första steget är att utbilda oss själva och våra team om AI:s bakomliggande processer. Vi behöver förstå energikostnaderna och innebörden av det vi gör när vi skapar.


Vi måste också ha ett helhetsperspektiv på effektivitet och fråga oss om resultaten kunde ha uppnåtts på ett mer hållbart sätt. Kreativitet handlar inte bara om resultatet, utan också om metoden som används.


Vidare bör vi ställa krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Hållbarhet måste beaktas tidigt i processen, och vi ska prioritera grön hosting och transparens.


Slutligen kan vi se hållbarhet som en kreativ utmaning istället för ett hinder. Teknikens framsteg kräver att vi anpassar våra val och riktar vår kreativitet mot mer hållbara lösningar.


Företag som Microsoft och Google strävar efter att bli koldioxidnegativa eller nå nettonollutsläpp inom kort, men det är våra individuella val som kommer att forma framtiden.


Stina Borgström,
head of brand experience på Knowit Experience

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.