X
Nordic region's business magazine • augusti 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Uppdateringar inom kommunikation och marknadsföring: Sommarens förändringar

Publicerad augusti 14, 2025

Resumé sammanfattar de senaste förändringarna inom branschen under sommaren. ✓ Avsked från telecomjätten ✓ Prestigefullt uppdrag för Prime-grundaren ✓ Traditionell klubb minskar sin marknadsavdelning ✓ Övergång från PR till journalistik.

Elin Berlin har utsetts till ny kommunikationsdirektör för Region Stockholm. Tidigare var hon kommunikationsdirektör på Danderyds sjukhus och har även haft ledande roller i Solna stad och på SKL, liksom som pressekreterare på Regeringskansliet, säger hon.

Leksands IF har rekryterat Erik Yström som marknads- och kommunikationschef. Han kommer från Husqvarna där han ansvarade för förtjänade medier i Europa och har även erfarenhet från Apple, Sony och Marshall, säger han.

Peter Leander har lämnat sitt uppdrag som chef för kommunikation/public affairs på Lif och övergått till Rud Pedersen. Han efterträds av Anna Charlotta Johansson, som tidigare var presschef för Moderaterna, säger hon.

Binaji Marouf, tidigare kommunikations- och påverkanschef på Bris, är nu strategisk kommunikationsrådgivare på Systembolaget. Hans nya roll fokuserar på att stödja företagsledningen i varumärkesarbetet, säger han.

Anna Blom har avslutat sin tid på Ikea där hon var SEO content strategist. Nu anställs hon som affärsområdeschef för textil på Consupedia, säger hon.

Hanna Hellquist har utsetts till överdirektör på Sida efter att ha vikarierat i rollen under våren. Hon kommer senast från Prime där hon var chef för public affairs, säger hon.

Anne-Catherine Worth är ny kommunikationschef på Riksbanken. Tidigare arbetade hon i motsvarande roll på Post- och telestyrelsen under ett år, säger hon.

Carl-Fredrik Sammeli, grundare av Prime, har fått uppdraget som honorärkonsul i Kapstaden med ett förordnande som sträcker sig till den 28 februari 2029, säger han.

Mindshare har rekryterat Rafael Czeszejko som insight and strategy manager. Han kommer från Publicis Groupe och har tidigare arbetat med kommunikation vid flera internationella institutioner, säger han.

Anna Serner har avgått som styrelseordförande i Prime och kommer nu att fokusera på att bygga upp Centrum för undersökande journalistik. Krister Nilsson tar över ordförandeklubban, säger hon.

Nira Hindocha lämnar Curamando efter sju år som senior SEO manager. Hon har nu rekryterats till AI-bolaget Etals som head of growth products, säger hon.

Jonas Lundquist slutade i somras efter nästan sju år som marknadschef för Tele2. Carolina Eggertsson har tagit över som tillförordnad marknadsdirektör, säger hon.

Kajsa Dahlberg Gardiner har avslutat sin tid på Volvo Cars där hon ansvarade för digital marknadsföring. Hon har nu en ny utmaning framför sig, säger hon.

Pia Grahn har utsetts till nordisk representant för London International Awards. Hon har haft ledande roller inom kommunikation, inklusive som kommunikationschef på Citycon, säger hon.

Fredrik Erlandsson lämnar sin position som ansvarig för koncernkommunikation på Nibe och kommer att kvarstå till årets slut. Rekryteringen av hans efterträdare inleds efter semestern, säger han.

Michel Tornéus har avslutat sin roll som brand activation manager på Aqua Dental. Han har tidigare arbetat som konsult på Burson, säger han.

Som en del av sparpaketet i IFK Norrköping lämnar hela marknadsavdelningen, inklusive den nyligen anställda chefen Mats Willner, säger han.

Iina Lario blir kommunikationschef vid Finlands Bank i en femårsperiod. Hon har arbetat inom kommunikationen på banken sedan 2008, säger hon.

Niklas Lamberg har utnämnts till managing director för den nordiska marknaden på Plan.Net, en del av Serviceplan Group, säger han.

Konsultmäklaren Ework har anställt Johan Lindbladh som ny kommunikationschef. Han kommer senast från Schibsted där han haft ledande roller inom affärsutveckling och kommunikation, säger han.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.