Historiska reklamskyltar åter i Stockholms tunnelbana
Publicerad Juni 5, 2025
Publicerad Juni 5, 2025
I veckan har reproduktioner av de välkända reklamskyltarna från Apotekernes och Toys från 1950-talet återigen blivit synliga på Hötorgets tunnelbanestation i centrala Stockholm. Under natten till onsdag, när tågtrafiken hade avstannat, monterades dessa historiska skyltar upp i stationen.
Initiativet uppmärksammades först av den tidigare DN-journalisten och Stockholmskännaren Lars Epstein på sin Facebooksida.
Reklamskyltarna, som måttligt är fyra meter i storlek, är kopior av de originalskyltar som var närvarande vid stationens invigning 1952. Till skillnad från de ursprungliga versionerna är replikorna målade på plåt av konservatorn Hillevi Gatti.
Återkomsten av Apotekernes och Toys klassiska reklamskyltar är en del av en pågående renovering av Hötorgets tunnelbanestation, som leds av Markus Eisler.
SL beskriver reklamens betydelse i ett digitalt informationsblad som har utfärdats i samband med restaureringen:
”Reklamen var en viktig del av det nya och moderna intryck som tunnelbanan signalerade. På spårväggarna hängde handmålade reklamskyltar symmetriskt placerade mellan stationens namnskyltar. Motiven hade ofta stiliserade illustrationer i klara färger för att fånga resenärernas uppmärksamhet. Om du tittar på spårväggarna här intill kan du se att en del av väggen på bägge sidor har återskapats som den såg ut under 1950-talet. Mellan två handmålade reklam- tavlor sitter originalskyltar från 1952 med det ursprungliga stationsnamnet Kungsgatan monterade.”
Beslutet att återinföra klassisk reklam får beröm från såväl Lars Epsteins följeslagare som medlemmarna i Facebookgruppen Reklamsnack.
”Utmärkt idé att sätta upp dessa skyltar. Spännande när gammal reklam möter de nya yttringarna.”
skriver en användare.
”Det mesta förstörs, men roligt att något återskapas.”
kommenterar en annan.
Texten uppdateras.