Reflektioner om meningsfullhet i marknadsföring
Publicerad Juni 4, 2025
Publicerad Juni 4, 2025
Enligt en studie anser 40 procent av marknadsförare att deras arbete saknar betydelse. Detta väcker en viktig fråga: vad är det vi faktiskt sysslar med?
För en tid sedan stötte jag på en intressant graf från en 2019 års studie av ekonomerna Dur och Van Lent. Den visade att medarbetare inom PR, marknadsföring och försäljning ofta betraktar sina uppgifter som meningslösa.
Det är däremot ingen överraskning att sjuksköterskor placerar sig i motsatt ände av detta spektrum. De har en klar förståelse för varför deras arbete är viktigt, något som vi i marknadsföringsbranschen ibland saknar.
Jag har reflekterat en hel del över denna graf, inte för att bekräfta att våra jobb är meningslösa, utan som ett tecken på något djupare. Kanske arbetar vi i en sektor där vi många gånger kämpar med att nå värden bortom specifika mätverktyg?
Det finns dagar då arbetet verkligen känns meningslöst. Till exempel när man presenterar idéer man vet kommer att avfärdas. Eller när man försöker formulera säljande rubriker inom snäva ramar. I sådana stunder är det lätt att ifrågasätta arbetets värde.
De som känner mig väl vet att jag haft en backup-plan i över tio år. En plan för stunder när meningslösheten blir överväldigande eller när AI potentiellt kan ta över. Jag har alltid drömt om att bli läkare.
Jag är medveten om att det yrket också kan påverkas av AI. Men min passion för kroppen och problemlösning gör att jag kontinuerligt studerat ämnen och förberett mig för att kunna söka in om jag skulle vilja. Det känns som en trygghet, samtidigt som jag undrar: vad är min verkliga uppgift?
Jag uppskattar att jag försöker finna syfte i min valda karriär. Även om vi inte räddar liv, är vår arbetsinsats en del av ett större sammanhang. Marknadsföring skapar efterfrågan, och denna efterfrågan leder till försäljning och i slutändan intäkter som bidrar till välfärd.
Utan marknadsföring, ingen skatteintäkt. Utan skatteintäkter, ingen vård, utbildning eller annan viktig samhällsservice. Sett i detta ljus är vårt arbete väsentligt, även om det framför allt handlar om känslan av syfte.
Det finns en stor skillnad mellan att hjälpa ett företag att växa och att stödja en hållbar tillväxt. Här bör vi fokusera mer av vår energi.
Även om jag inte föreslår att alla som arbetar med reklam ska bli sjuksköterskor, anser jag att vi måste ha en tydligare etisk hållning. Vilka värderingar väljer vi att stå för, och vilka effekter skapar vi genom vårt arbete?
Vår tvekan och känslor av meningslöshet, som många i branschen upplever, kan faktiskt vara tecken på att vi bryr oss. Kanske är det en positiv aspekt av vårt jobb.
Jag vet inte, men det ger mig en känsla av syfte i vardagen.