X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juni 4, 2025
gmsa NEWS

No menu selected

Prenumerera
Logga in

No menu selected

No menu selected

http://gmsa%20news

Reflektioner om meningsfullhet i marknadsföring

Publicerad Juni 4, 2025

Enligt en studie anser 40 procent av marknadsförare att deras arbete saknar betydelse. Detta väcker en viktig fråga: vad är det vi faktiskt sysslar med?


För en tid sedan stötte jag på en intressant graf från en 2019 års studie av ekonomerna Dur och Van Lent. Den visade att medarbetare inom PR, marknadsföring och försäljning ofta betraktar sina uppgifter som meningslösa.


Det är däremot ingen överraskning att sjuksköterskor placerar sig i motsatt ände av detta spektrum. De har en klar förståelse för varför deras arbete är viktigt, något som vi i marknadsföringsbranschen ibland saknar.


Jag har reflekterat en hel del över denna graf, inte för att bekräfta att våra jobb är meningslösa, utan som ett tecken på något djupare. Kanske arbetar vi i en sektor där vi många gånger kämpar med att nå värden bortom specifika mätverktyg?


Det finns dagar då arbetet verkligen känns meningslöst. Till exempel när man presenterar idéer man vet kommer att avfärdas. Eller när man försöker formulera säljande rubriker inom snäva ramar. I sådana stunder är det lätt att ifrågasätta arbetets värde.


De som känner mig väl vet att jag haft en backup-plan i över tio år. En plan för stunder när meningslösheten blir överväldigande eller när AI potentiellt kan ta över. Jag har alltid drömt om att bli läkare.


Jag är medveten om att det yrket också kan påverkas av AI. Men min passion för kroppen och problemlösning gör att jag kontinuerligt studerat ämnen och förberett mig för att kunna söka in om jag skulle vilja. Det känns som en trygghet, samtidigt som jag undrar: vad är min verkliga uppgift?


Jag uppskattar att jag försöker finna syfte i min valda karriär. Även om vi inte räddar liv, är vår arbetsinsats en del av ett större sammanhang. Marknadsföring skapar efterfrågan, och denna efterfrågan leder till försäljning och i slutändan intäkter som bidrar till välfärd.


Utan marknadsföring, ingen skatteintäkt. Utan skatteintäkter, ingen vård, utbildning eller annan viktig samhällsservice. Sett i detta ljus är vårt arbete väsentligt, även om det framför allt handlar om känslan av syfte.


Det finns en stor skillnad mellan att hjälpa ett företag att växa och att stödja en hållbar tillväxt. Här bör vi fokusera mer av vår energi.


Även om jag inte föreslår att alla som arbetar med reklam ska bli sjuksköterskor, anser jag att vi måste ha en tydligare etisk hållning. Vilka värderingar väljer vi att stå för, och vilka effekter skapar vi genom vårt arbete?


Vår tvekan och känslor av meningslöshet, som många i branschen upplever, kan faktiskt vara tecken på att vi bryr oss. Kanske är det en positiv aspekt av vårt jobb.


Jag vet inte, men det ger mig en känsla av syfte i vardagen.

Mest lästa
  1. Norska byrån Try expanderar till Sverige efter konkurs

  2. Obeya återhämtar sig och går med vinst i utmanande tider

  3. Tiktok presenterar nya funktioner för ökad användarkontroll

my code
Fler intressanta artiklar

Tiktok introducerar nya funktioner för säkerhet och kontroll

Publicerad June 6, 2025

Tiktok implementerar nu flera förändringar i sitt ”For You”-flöde för att ge användarna bättre kontroll över innehållet. Dessa nya funktioner kommer att lanseras globalt under sommaren 2025 och syftar till…

Tiktok vidtar åtgärder för ökad säkerhet

Publicerad June 6, 2025

Tiktok presenterar nu ett antal förändringar i ”For You”-flödet, vilket syftar till att ge användarna mer kontroll över innehållet de ser. Dessa nya funktioner kommer att lanseras globalt under sommaren…

Nystart för Orb – en ny modell för digital innehållsproduktion

Publicerad June 6, 2025

Den nya identiteten som Orb representerar innebär mer än bara en ombranding. Företaget strävar efter en förändring av systemet för hur innehåll skapas, skalas och distribueras i en snabbt föränderlig…

Nystart med Orb – En ny väg för innehållsproduktion

Publicerad June 6, 2025

När Edisen nu har blivit Orb, handlar det inte bara om en förändring av namnet. Bolaget strävar efter att skapa ett nytt system kring produktion, distribution och skalning av innehåll…

Svenska representanter i Cannes Lions juryn

Publicerad June 6, 2025

Tom Beckman leder pr-juryn och är en av fyra svenskar som fått möjligheten att delta i jurygrupperna vid Cannes Lions i år. Med 30 kategorier och tusentals deltagande bidrag är…

Historiska reklamskyltar åter i Stockholms tunnelbana

Publicerad June 5, 2025

I veckan har reproduktioner av de välkända reklamskyltarna från Apotekernes och Toys från 1950-talet återigen blivit synliga på Hötorgets tunnelbanestation i centrala Stockholm. Under natten till onsdag, när tågtrafiken hade…

Expansionssatsning i södra Sverige med fokus på Malmö

Publicerad June 5, 2025

Med ett kompetent team och nyanställda Emma Widerberg som ledare, planerar byråerna att etablera sig i en region där efterfrågan på strategisk kommunikation ökar.Efter två decennier på marknaden expanderar varumärkes-…

Statyerna lyfter problem med ojämlikhet i skolan

Publicerad June 5, 2025

I veckan har statyer i centrala Stockholm försetts med papptallrikar som bär budskap som ”Klassens Fail”, ”Klassens F” och ”Klassens Loser”. Denna insats är en del av en kampanj från…

Sverige anmäler Shein för vilseledande affärsmetoder

Publicerad June 5, 2025

På onsdagen anmälde Sveriges Konsumenter tillsammans med 24 andra europeiska konsumentorganisationer klädföretaget Shein till både EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter. Anmälan rör användningen av så kallade ”dark patterns”, det vill säga…

Subway anställer ny marknadschef för expansion i Norden

Publicerad June 5, 2025

Subway har nyligen utsett Andrea Lindgren som ny ansvarig för marknadsföring i Sverige och Norge. Denna rekrytering är en del av en omfattande strategi för att växa varumärket inom dessa…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy