X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juni 4, 2025
gmsa NEWS

No menu selected

Prenumerera
Logga in

No menu selected

No menu selected

http://gmsa%20news

Daniel Lunde: Europa bör skapa egna varumärken

Publicerad Juni 4, 2025

Fokus på meme coins och förståelse för europeisk varumärkesutveckling är betydelsefullt, enligt Daniel Lunde, kreativ ledare på Jung.


”Pangaia är ett exempel på hur ett varumärke kan bli mer än bara ett varumärke. Det har växt fram som ett uttryck för en större rörelse där vetenskap, estetik och ansvar går hand i hand.”


Varumärket reprezentar en innovativ typ av mjuk makt inom en bransch som ofta skriker högst. Här handlar det istället om värderingar och innovation för att göra ett bestående intryck.


”Kanske har vi i Europa varit lite för inspirerade av amerikanska varumärken.”


När många nu står inför att byta ut sina amerikanska favoritmärken mot europeiska blir det uppenbart att vi halkar efter i både produktutveckling och varumärkeskommunikation.


Men detta kan vara vad vi behöver för att bygga något unikt. En möjlighet att skapa framtidens starkaste varumärken här i Europa, vilket borde fungera som incitament för både oss och våra kunder.


”En gammal vän berättade nyligen om sitt nyfunna intresse för meme coins.”


Han förklarade en värld där fokus ligger på att skapa delbara berättelser snarare än kod eller funktionalitet. Varje dag föds otaliga coins, de flesta försvinner omedelbart, men några få blir framgångsrika på Reddit och Telegram.


Han nämnde Peanut the Squirrel, en ekorre vars Instagramkonto blev en viral sensation innan en tragisk händelse omintetgjorde kontot. En coin i dess namn nådde en miljard dollar i värde på kort tid.


Meme coins representerar en ny form av narrativ som skapas av engagerade samhällen, istället för av traditionella varumärken. De speglar en generation vars kreativitet och humor omdefinierar kultur och narrativ.


”Att fortsätta påminna mig själv och andra om varför vi berättar det vi berättar, och för vem.”


Det är en utmaning i dagens arbetsliv. Det gäller att behålla fokus på det mänskliga elementet i jakten på resultat. Berättelser måste verka meningsfulla för människor, inte bara för att de behöver konsumeras, men för att de vill.


”Att intuition och struktur inte är motsatser.”


Jag har lärt mig att en tydlig process kan öka förtroendet för magkänslan. Det är glädjande att denna insikt kom efter många år av erfarenhet.

Mest lästa
  1. Norska byrån Try expanderar till Sverige efter konkurs

  2. Obeya återhämtar sig och går med vinst i utmanande tider

  3. Tiktok presenterar nya funktioner för ökad användarkontroll

my code
Fler intressanta artiklar

Tiktok introducerar nya funktioner för säkerhet och kontroll

Publicerad June 6, 2025

Tiktok implementerar nu flera förändringar i sitt ”For You”-flöde för att ge användarna bättre kontroll över innehållet. Dessa nya funktioner kommer att lanseras globalt under sommaren 2025 och syftar till…

Tiktok vidtar åtgärder för ökad säkerhet

Publicerad June 6, 2025

Tiktok presenterar nu ett antal förändringar i ”For You”-flödet, vilket syftar till att ge användarna mer kontroll över innehållet de ser. Dessa nya funktioner kommer att lanseras globalt under sommaren…

Nystart för Orb – en ny modell för digital innehållsproduktion

Publicerad June 6, 2025

Den nya identiteten som Orb representerar innebär mer än bara en ombranding. Företaget strävar efter en förändring av systemet för hur innehåll skapas, skalas och distribueras i en snabbt föränderlig…

Nystart med Orb – En ny väg för innehållsproduktion

Publicerad June 6, 2025

När Edisen nu har blivit Orb, handlar det inte bara om en förändring av namnet. Bolaget strävar efter att skapa ett nytt system kring produktion, distribution och skalning av innehåll…

Svenska representanter i Cannes Lions juryn

Publicerad June 6, 2025

Tom Beckman leder pr-juryn och är en av fyra svenskar som fått möjligheten att delta i jurygrupperna vid Cannes Lions i år. Med 30 kategorier och tusentals deltagande bidrag är…

Historiska reklamskyltar åter i Stockholms tunnelbana

Publicerad June 5, 2025

I veckan har reproduktioner av de välkända reklamskyltarna från Apotekernes och Toys från 1950-talet återigen blivit synliga på Hötorgets tunnelbanestation i centrala Stockholm. Under natten till onsdag, när tågtrafiken hade…

Expansionssatsning i södra Sverige med fokus på Malmö

Publicerad June 5, 2025

Med ett kompetent team och nyanställda Emma Widerberg som ledare, planerar byråerna att etablera sig i en region där efterfrågan på strategisk kommunikation ökar.Efter två decennier på marknaden expanderar varumärkes-…

Statyerna lyfter problem med ojämlikhet i skolan

Publicerad June 5, 2025

I veckan har statyer i centrala Stockholm försetts med papptallrikar som bär budskap som ”Klassens Fail”, ”Klassens F” och ”Klassens Loser”. Denna insats är en del av en kampanj från…

Sverige anmäler Shein för vilseledande affärsmetoder

Publicerad June 5, 2025

På onsdagen anmälde Sveriges Konsumenter tillsammans med 24 andra europeiska konsumentorganisationer klädföretaget Shein till både EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter. Anmälan rör användningen av så kallade ”dark patterns”, det vill säga…

Subway anställer ny marknadschef för expansion i Norden

Publicerad June 5, 2025

Subway har nyligen utsett Andrea Lindgren som ny ansvarig för marknadsföring i Sverige och Norge. Denna rekrytering är en del av en omfattande strategi för att växa varumärket inom dessa…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy