X
Nordic region's business magazine • september 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategisk hemlighetsmakeri i samband med Björn Borgs självbiografi

Publicerad september 18, 2025

Idag, torsdag, släpps Björn Borgs självbiografi ”Hjärtslag”, som han har skrivit tillsammans med sin fru, Patricia Borg. Pr-strategin från Norstedts förlag har fokuserat på att hålla bokens innehåll hemligt. Hittills har Borg enbart medverkat i en intervju med nyhetsbyrån AP, rapporterar en källa.

Snart kommer både Patricia och Björn Borg att delta i SVT:s program ”Skavlan”, där Björn Borg ska diskutera sitt drogmissbruk. Enligt uppgifter tvingades studiets publik lämna ifrån sig sina mobiltelefoner och skriva på sekretessavtal inför inspelningen. Den som läcker information riskerar böter på 25 000 kronor.

Björn och Patricia Borg valde ”Skavlan” eftersom de vill undvika mediauppvaktning och stora rubriker. Under sin aktiva karriär var Björn Borg ofta i fokus för tidningarnas löpsedlar. ”Björn är fortfarande lite medieskygg så det här blir jättebra. De blir inte en massa tv-soffor”, säger hon.

Havas, det franska byrånätverket, har anlitat Stagwell för ett projekt relaterat till Israels rykte. En talesperson bekräftar att det handlar om ett ”avgränsat projekt med en specifik brief”. Havas anlitade Stagwell som underleverantör för att slutföra jobbet, vilket har rapporterats vara avslutat.

Stagwells pr-byrå SKDK uppges ha drivit ett program för att stärka pro-israeliska narrativ på sociala medier. Detta inkluderar plattformar som Instagram och TikTok.

Jimmy Kimmels pratshow ”Jimmy Kimmel Live!” har ställts in på obestämd tid efter att han kommenterat en misstänkt mördare, vilket har orsakat kontroverser. Kimmel antydde att den misstänkte mördaren skulle kunna vara en Trumpanhängare. ”Magagänget försöker desperat utmåla den här killen som mördade Charlie Kirk som något annat än en av dem”, säger han.

Jerry Greenfield, en av grundarna av Ben & Jerry”s, meddelar att han lämnar företaget. Han anger att han inte längre kan stå bakom varumärkets tystnad om sociala frågor. ”Efter 47 år kan jag inte längre med gott samvete fortsätta att vara anställd hos Ben & Jerry”s”, skriver han i ett brev.

Den norska reklambyrån Synlighet har utsett Maria Eckerwall som ny vd för sitt kontor i Malmö. Rekryteringen är del av en tillväxtstrategi i Sverige och mot den danska marknaden. ”Marias erfarenhet och nätverk gör henne särskilt relevant för både anställda och kunder”, säger han.

Advokatfirman Morgan & Morgan har stämt Disney för att få använda den klassiska kortfilmen ”Steamboat Willie” i sin marknadsföring. De hävdar att upphovsrätten löpte ut förra året. I filmen gjorde Musse och Minnie Pigg sina första framträdanden, skriver en källa.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.