Strategisk hemlighetsmakeri i samband med Björn Borgs självbiografi
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025

Idag, torsdag, släpps Björn Borgs självbiografi ”Hjärtslag”, som han har skrivit tillsammans med sin fru, Patricia Borg. Pr-strategin från Norstedts förlag har fokuserat på att hålla bokens innehåll hemligt. Hittills har Borg enbart medverkat i en intervju med nyhetsbyrån AP, rapporterar en källa.
Snart kommer både Patricia och Björn Borg att delta i SVT:s program ”Skavlan”, där Björn Borg ska diskutera sitt drogmissbruk. Enligt uppgifter tvingades studiets publik lämna ifrån sig sina mobiltelefoner och skriva på sekretessavtal inför inspelningen. Den som läcker information riskerar böter på 25 000 kronor.
Björn och Patricia Borg valde ”Skavlan” eftersom de vill undvika mediauppvaktning och stora rubriker. Under sin aktiva karriär var Björn Borg ofta i fokus för tidningarnas löpsedlar. ”Björn är fortfarande lite medieskygg så det här blir jättebra. De blir inte en massa tv-soffor”, säger hon.
Havas, det franska byrånätverket, har anlitat Stagwell för ett projekt relaterat till Israels rykte. En talesperson bekräftar att det handlar om ett ”avgränsat projekt med en specifik brief”. Havas anlitade Stagwell som underleverantör för att slutföra jobbet, vilket har rapporterats vara avslutat.
Stagwells pr-byrå SKDK uppges ha drivit ett program för att stärka pro-israeliska narrativ på sociala medier. Detta inkluderar plattformar som Instagram och TikTok.
Jimmy Kimmels pratshow ”Jimmy Kimmel Live!” har ställts in på obestämd tid efter att han kommenterat en misstänkt mördare, vilket har orsakat kontroverser. Kimmel antydde att den misstänkte mördaren skulle kunna vara en Trumpanhängare. ”Magagänget försöker desperat utmåla den här killen som mördade Charlie Kirk som något annat än en av dem”, säger han.
Jerry Greenfield, en av grundarna av Ben & Jerry”s, meddelar att han lämnar företaget. Han anger att han inte längre kan stå bakom varumärkets tystnad om sociala frågor. ”Efter 47 år kan jag inte längre med gott samvete fortsätta att vara anställd hos Ben & Jerry”s”, skriver han i ett brev.
Den norska reklambyrån Synlighet har utsett Maria Eckerwall som ny vd för sitt kontor i Malmö. Rekryteringen är del av en tillväxtstrategi i Sverige och mot den danska marknaden. ”Marias erfarenhet och nätverk gör henne särskilt relevant för både anställda och kunder”, säger han.
Advokatfirman Morgan & Morgan har stämt Disney för att få använda den klassiska kortfilmen ”Steamboat Willie” i sin marknadsföring. De hävdar att upphovsrätten löpte ut förra året. I filmen gjorde Musse och Minnie Pigg sina första framträdanden, skriver en källa.