Strategier för att hantera stress inom kommunikation
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025

Stress och ohälsa är utbredda problem inom kommunikationsbranschen. Karin Hagman, vd för Sunt Arbetsliv och vice ordförande i Sveriges Kommunikatörer, påpekar att kommunikatörer riskerar att bli en av de mest drabbade yrkesgrupperna. I en ny poddintervju i Kommunikationspodden diskuterar hon de dagliga utmaningarna som kommunikatörer och marknadsförare brottas med. Det otydliga i arbetsuppgifter och den snabba förändringen, särskilt med AI, bidrar till en pressad arbetsmiljö. ”Man förväntas vara duktig på mycket. Alla har åsikter om kommunikation och det kan bli svårt att bli tagen på allvar för sin yrkeskompetens”, säger hon.För att motverka ohälsan delar Hagman med sig av fem viktiga strategier. Först och främst bör kommunikationen alltid kopplas till affärsplanen, så att den stödjer organisationens mål. Vidare rekommenderar hon att samarbeta med andra avdelningar, särskilt HR, för att inkludera kommunikatörer från början av projekt.Hagman betonar även vikten av att bygga varumärket inifrån och ut, där medarbetarna fungerar som ambassadörer. Att kombinera långsiktiga och kortsiktiga mål är också avgörande; det är viktigt att ha en strategi som kan hantera akuta behov. ”Våga vara obekväm och modig – säg ifrån när något inte fungerar och kom med egna förslag baserade på fakta”, förklarar hon.Chefer spelar en central roll i att skapa en sund arbetsmiljö. ”Prata om det som är svårt. Lyssna på medarbetarna och hjälp dem utvecklas. Alla måste ha en utvecklingsplan för att vara anställningsbara på dagens arbetsmarknad”, säger hon.Hagman poängterar också vikten av att upprätthålla grundläggande hälsofaktorer, såsom kost, sömn, träning och goda relationer på arbetsplatsen.För framtiden ser Hagman att relationsbyggande kommer att bli allt mer centralt i takt med att AI tar över vissa uppgifter. ”Nyckeln ligger i att våga prioritera, sätta gränser och fokusera på kvalitet framför kvantitet”, avslutar hon.