X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Minnet av Lennart Håkansson: En inspirationskälla inom kommunikation

Publicerad september 23, 2025

Lennart Håkansson, en långvarig medarbetare på Burson, omkom tragiskt i en flygolycka i september. Sean Canning minns honom som en kollega som alltid förmedlade lugn och omtanke.– Det var Lennart i ett nötskal: handlingskraftig och brydde sig genuint om människor, säger hon.

Lennart började sin bana på Burson 2001 efter att ha arbetat på IDG, med titlar som Macworld och Computer Sweden. Han var dessutom en certifierad pilot. Sean Canning beskriver honom som en livsglad och nyfiken person.
– Han hade många järn i elden, vilket kan verka motsägelsefullt, men för många var han en trygg och handlingskraftig person. Han fick oss att må bra och kände att allt skulle ordna sig, säger han.

Han visade sin handlingskraft under terrordådet på Drottninggatan, där Bursons kontor är beläget. Då han fick kännedom om händelsen tog han omedelbart initiativ och kontaktade sina kollegor för att säkerställa deras säkerhet.
– Dagen efter, en lördag, hörde han av sig till samtliga för att kolla hur de mådde. Det var verkligen Lennart, handlingskraftig och genuint omtänksam, säger hon.

Sean Canning anser att Lennart Håkansson är en av de centrala faktorerna bakom Bursons framgångar.
– Han kom till oss redan 2001 och har haft roller som styrelseordförande, vd och senior rådgivare. Hans omtänksamma sätt och hur han agerade som kollega har bidragit till att vi idag prioriterar vänlighet som en viktig egenskap hos våra anställda, säger hon.

Vilka var hans mest betydelsefulla bidrag till kommunikationsbranschen?
– Det är svårt att peka ut ett enda bidrag efter en så lång karriär. Många kollegor och kunder har delat med sig av sina minnen och berättelser om vad Lennart betydde för dem. Hans viktigaste bidrag är snarare summan av hur han alltid fanns där för dem i olika situationer, säger hon.

Lennart fick sitt flygcertifikat 1990 och beskrivs av vänner som en entusiastisk ledare för Tekniska högskolans flygklubb, där han var ordförande. Han blev 68 år gammal.
Familjen Håkansson har genom Burson gett sitt tillstånd till publiceringen av denna text.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.