Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion
Publicerad november 12, 2025
Publicerad november 12, 2025

Julia Björne kommer att ta över ledarskapet på Arenagruppens byrå Arena Opinion. Målet är att vidareutveckla byråns erbjudande inom strategi och opinionsbildning för att stötta ett pressat civilsamhälle.
– Många kunder har det tuffare med minskad finansiering, det gör vårt arbete ännu mer relevant, säger hon.
Arena Opinion, en del av Arenagruppen som inkluderar tidningen Dagens Arena och tankesmedjan Arena Idé, får nu en ny byråchef.
Julia Björne efterträder Silvia Kakembo, som har lett byrån sedan 2021. Björne har en gedigen bakgrund inom konsultverksamhet och civilsamhället, där hon bland annat var med och grundade nyhetssajten Blankspot.
Under de senaste tre åren har hon varit kommunikationsstrateg på byrån och har även haft en roll som tillförordnad kommunikationschef på Hyresgästföreningen i Region Stockholm.
– När jag började var vi bara fyra konsulter, nu är vi tio stycken. Vi har en stabil bas att bygga vidare på som byrå, och det känns både spännande och tryggt, säger hon till Resumé.
Framöver strävar hon efter att bli den självklara kommunikationspartnern för civilsamhället. Byrån har tidigare samarbetat med organisationer som Akademikerförbundet SSR och Scouterna.
– Vi har ett brett erbjudande inom kommunikation, med särskilt fokus på opinionsbildning och strategi. De som vänder sig till oss vill ofta nå ut till beslutsfattare eller växa och bli fler medlemmar. Det är vår nisch, och vi ska fortsätta utveckla vårt erbjudande, säger hon.
Björne anser att det är särskilt viktigt att förstå civilsamhällets utmaningar, särskilt när många organisationer kämpar med minskande finansiering.
– Jag har hopp om att det blir ett bra år för oss, precis som det senaste valåret. Vi har några projekt som pågår just nu kopplat till budskap runt valet, och jag tror att det kommer vara ett, förhoppningsvis, ganska busy år.
Under 2024 planerar byrån att lansera ett rekryteringserbjudande som ett viktigt komplement, men hennes fokus kommer att ligga på opinionsbildning, PR och kommunikation.
– Drivkraften för våra medarbetare är att hjälpa civilsamhället att formulera sina berättelser, påverka debatten och driva samhällsförändring, det är viktigt för oss.
– Vi kommer att arbeta mer med kampanjer. Tidigare har vi haft större tyngd på strategi, men nu gör vi båda delarna lika mycket, och det vill jag fortsätta utveckla, säger hon.
Hon nämner exempel som kampanjen #kvantitetstidspappan, som blev viral.
– Vi har tagit oss igenom de största utmaningarna, tycker jag. Det känns ekonomiskt mer stabilt nu, men det är klart att många kunder har det tuffare då delar av civilsamhället är pressat med minskad finansiering. Samtidigt gör det vårt arbete ännu mer relevant, och där har vi en viktig roll att spela.
– Ibland kan det kännas mörkt: samhällsklyftorna ökar och jämlikheten minskar. Men det väcker också en känsla av jävlar anamma – vi behövs mer än någonsin, säger hon.