X
Nordic region's business magazine • november 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

Publicerad november 12, 2025

Julia Björne kommer att ta över ledarskapet på Arenagruppens byrå Arena Opinion. Målet är att vidareutveckla byråns erbjudande inom strategi och opinionsbildning för att stötta ett pressat civilsamhälle.

– Många kunder har det tuffare med minskad finansiering, det gör vårt arbete ännu mer relevant, säger hon.

Arena Opinion, en del av Arenagruppen som inkluderar tidningen Dagens Arena och tankesmedjan Arena Idé, får nu en ny byråchef.

Julia Björne efterträder Silvia Kakembo, som har lett byrån sedan 2021. Björne har en gedigen bakgrund inom konsultverksamhet och civilsamhället, där hon bland annat var med och grundade nyhetssajten Blankspot.

Under de senaste tre åren har hon varit kommunikationsstrateg på byrån och har även haft en roll som tillförordnad kommunikationschef på Hyresgästföreningen i Region Stockholm.

– När jag började var vi bara fyra konsulter, nu är vi tio stycken. Vi har en stabil bas att bygga vidare på som byrå, och det känns både spännande och tryggt, säger hon till Resumé.

Framöver strävar hon efter att bli den självklara kommunikationspartnern för civilsamhället. Byrån har tidigare samarbetat med organisationer som Akademikerförbundet SSR och Scouterna.

– Vi har ett brett erbjudande inom kommunikation, med särskilt fokus på opinionsbildning och strategi. De som vänder sig till oss vill ofta nå ut till beslutsfattare eller växa och bli fler medlemmar. Det är vår nisch, och vi ska fortsätta utveckla vårt erbjudande, säger hon.

Björne anser att det är särskilt viktigt att förstå civilsamhällets utmaningar, särskilt när många organisationer kämpar med minskande finansiering.

– Jag har hopp om att det blir ett bra år för oss, precis som det senaste valåret. Vi har några projekt som pågår just nu kopplat till budskap runt valet, och jag tror att det kommer vara ett, förhoppningsvis, ganska busy år.

Under 2024 planerar byrån att lansera ett rekryteringserbjudande som ett viktigt komplement, men hennes fokus kommer att ligga på opinionsbildning, PR och kommunikation.

– Drivkraften för våra medarbetare är att hjälpa civilsamhället att formulera sina berättelser, påverka debatten och driva samhällsförändring, det är viktigt för oss.

– Vi kommer att arbeta mer med kampanjer. Tidigare har vi haft större tyngd på strategi, men nu gör vi båda delarna lika mycket, och det vill jag fortsätta utveckla, säger hon.

Hon nämner exempel som kampanjen #kvantitetstidspappan, som blev viral.

– Vi har tagit oss igenom de största utmaningarna, tycker jag. Det känns ekonomiskt mer stabilt nu, men det är klart att många kunder har det tuffare då delar av civilsamhället är pressat med minskad finansiering. Samtidigt gör det vårt arbete ännu mer relevant, och där har vi en viktig roll att spela.

– Ibland kan det kännas mörkt: samhällsklyftorna ökar och jämlikheten minskar. Men det väcker också en känsla av jävlar anamma – vi behövs mer än någonsin, säger hon.

Mest lästa
  1. Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

  2. Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

  3. Världsomspännande tävling för bästa grisrop i Clash Royale

Fler intressanta artiklar

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.Upphandlingen…
rekryteringar

Kristina Hammerö blir ny marknadsledare på Arla

Publicerad november 12, 2025

Kristina Hammerö, som har haft flera ledande positioner inom Arla sedan 2017, kommer från och med årsskiftet att vara ny marknadsdirektör. Hon kommer att ha ansvar för den svenska marknaden…

Max hyllar Spicy Chicken med avskedsturné

Publicerad november 12, 2025

Trots de ihärdiga bönerna från gästerna kommer inte Spicy Chicken att återvända permanent. Istället gör Maxhamburgaren en tillfällig comeback i en ny musikinspirerad kampanj.I slutet av oktober började mystiska inlägg…

Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

Publicerad november 11, 2025

Stödorganisationen Tjejzonen har introducerat en ny varumärkesidentitet, utvecklad av byrån Oh My. Tjejzonen, som erbjuder en stödchatt, syftar till att öka sin synlighet och betydelse i samhället. Den nya identiteten…

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår…

Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga…

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar…

Ny kampanj för att rädda Östersjön

Publicerad november 11, 2025

I en ny gemensam insats med plattformen Havet i skolan uppmärksammas Östersjön och dess framtid, som i dagsläget hotas av överfiske och föroreningar. Havet i skolan är en nationell plattform…

Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.