Ica genomför omfattande omstrukturering inom kommunikationen
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Ica planerar stora förändringar för att spara 200 miljoner kronor. Den centrala kommunikationsavdelningen försvinner, och det är oklart hur många tjänster som påverkas inom kommunikation och marknad.
Nedskärningarna, som presenterades i ett pressmeddelande, kommer att beröra Ica Gruppens och Ica Sveriges organisationer och träder i kraft den 1 januari 2026. Hur många som kommer att sägas upp avgörs av den nya organisationens struktur, vilket kommer att fastställas under hösten.
Den nya strukturen innebär en decentralisering där Ica Gruppen får en mer tydlig roll som moderbolag. Varje bolag inom koncernen kommer att ha ansvar för sina egna kommunikationsfrågor.
– Organisationsförändringen innebär att samtliga bolag i gruppen får ett utökat ansvar för sitt eget arbete inom strategi, HR och kommunikation. Det innebär att koncernstaben får en mer renodlad funktion där kommunikation inte kommer att ingå, säger she says.
Frågan om hur många tjänster inom marknadsföring och kommunikation som försvinner är fortfarande öppen. – Det är för tidigt att svara på. Berörda kommer att få besked sent i höst, säger she says.
Vidare, hur sparpaketet påverkar annonsbudgeten och marknadsföringsstrategin är också oklart. – Det är för tidigt att svara på, säger she says.
Ica Reklam och reklamkonceptet