BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten
Publicerad november 12, 2025
Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.
Upphandlingen genomfördes för att möta de utmaningar som Polisen står inför, inklusive brottslighet och rekryteringsbehov. Byrån ska stärka polisens varumärke och bygga förtroende, samtidigt som man når svårnådda målgrupper.
Den uppskattade summan för ramavtalet ligger runt 10 miljoner kronor per år, med en total budget på 40 miljoner under fyra år. Det finns ingen volymgaranti, och högsta avrop är 56 miljoner under avtalsperioden.
Endast fem byråer med starka meriter gick vidare efter en initial ansökningsprocess. Byråerna fick presentera referensuppdrag som visade deras förmåga att arbeta strategiskt för att påverka attityder i breda och svårnådda grupper.
Det andra referensuppdraget krävde att byråerna skulle demonstrera erfarenhet av organisk eller förtjänad media. Byråerna skulle också visa att de kan skapa insiktsdrivna kampanjer och kommunicera på flera språk.
Upphandlingen hade ett fast timpris på 1 400 kronor, vilket innebar att konkurrensen baserades på kompetens snarare än pris. Totalt lämnade tolv byråer in anbud, varav elva kvalificerade sig till nästa steg.
I nästa steg bedömdes byråerna utifrån sina referensuppdrag, där Nord DDB och Åkestam Holst presterade bra. Vid den slutliga utvärderingen fick BBDO Nordics högsta poäng, med en lösning som beskrevs som innovativ och emotionell.
Jesper Andersson, vd på BBDO Nordics, uttrycker:
”Vi är övertygade om att få saker kan konkurrera med rätt applicerad kreativitet för att förflytta människor. Det bubblar i byrån – det här är en grym start på resan vi har framför oss, och vi har bara börjat,” säger han.
Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Polismyndigheten har arbetat med flera byråer tidigare, men nu var det endast Kid som lämnade anbud.
Ylva Bergdahl, strategisk inköpare på Polisen, kommenterar:
”Vi kokade ner det till fem byråer, som sedan bjöds in för att arbeta fram en lösning.”
Beslutet att inte ersätta byråerna för det fiktiva caset togs efter överväganden, och Polisen har inte fått några klagomål på processen. ”Min uppfattning är att upplägget har varit tydligt,” säger hon.