X
Nordic region's business magazine • november 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.


Upphandlingen genomfördes för att möta de utmaningar som Polisen står inför, inklusive brottslighet och rekryteringsbehov. Byrån ska stärka polisens varumärke och bygga förtroende, samtidigt som man når svårnådda målgrupper.


Den uppskattade summan för ramavtalet ligger runt 10 miljoner kronor per år, med en total budget på 40 miljoner under fyra år. Det finns ingen volymgaranti, och högsta avrop är 56 miljoner under avtalsperioden.


Endast fem byråer med starka meriter gick vidare efter en initial ansökningsprocess. Byråerna fick presentera referensuppdrag som visade deras förmåga att arbeta strategiskt för att påverka attityder i breda och svårnådda grupper.


Det andra referensuppdraget krävde att byråerna skulle demonstrera erfarenhet av organisk eller förtjänad media. Byråerna skulle också visa att de kan skapa insiktsdrivna kampanjer och kommunicera på flera språk.


Upphandlingen hade ett fast timpris på 1 400 kronor, vilket innebar att konkurrensen baserades på kompetens snarare än pris. Totalt lämnade tolv byråer in anbud, varav elva kvalificerade sig till nästa steg.


I nästa steg bedömdes byråerna utifrån sina referensuppdrag, där Nord DDB och Åkestam Holst presterade bra. Vid den slutliga utvärderingen fick BBDO Nordics högsta poäng, med en lösning som beskrevs som innovativ och emotionell.


Jesper Andersson, vd på BBDO Nordics, uttrycker:
”Vi är övertygade om att få saker kan konkurrera med rätt applicerad kreativitet för att förflytta människor. Det bubblar i byrån – det här är en grym start på resan vi har framför oss, och vi har bara börjat,” säger han.


Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Polismyndigheten har arbetat med flera byråer tidigare, men nu var det endast Kid som lämnade anbud.


Ylva Bergdahl, strategisk inköpare på Polisen, kommenterar:
”Vi kokade ner det till fem byråer, som sedan bjöds in för att arbeta fram en lösning.”


Beslutet att inte ersätta byråerna för det fiktiva caset togs efter överväganden, och Polisen har inte fått några klagomål på processen. ”Min uppfattning är att upplägget har varit tydligt,” säger hon.

Mest lästa
  1. Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

  2. Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

  3. Världsomspännande tävling för bästa grisrop i Clash Royale

Fler intressanta artiklar

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.Upphandlingen…
rekryteringar

Kristina Hammerö blir ny marknadsledare på Arla

Publicerad november 12, 2025

Kristina Hammerö, som har haft flera ledande positioner inom Arla sedan 2017, kommer från och med årsskiftet att vara ny marknadsdirektör. Hon kommer att ha ansvar för den svenska marknaden…

Max hyllar Spicy Chicken med avskedsturné

Publicerad november 12, 2025

Trots de ihärdiga bönerna från gästerna kommer inte Spicy Chicken att återvända permanent. Istället gör Maxhamburgaren en tillfällig comeback i en ny musikinspirerad kampanj.I slutet av oktober började mystiska inlägg…

Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

Publicerad november 11, 2025

Stödorganisationen Tjejzonen har introducerat en ny varumärkesidentitet, utvecklad av byrån Oh My. Tjejzonen, som erbjuder en stödchatt, syftar till att öka sin synlighet och betydelse i samhället. Den nya identiteten…

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår…

Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga…

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar…

Ny kampanj för att rädda Östersjön

Publicerad november 11, 2025

I en ny gemensam insats med plattformen Havet i skolan uppmärksammas Östersjön och dess framtid, som i dagsläget hotas av överfiske och föroreningar. Havet i skolan är en nationell plattform…

Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.