X
Nordic region's business magazine • september 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att omfamna fördröjningens värde

Publicerad september 17, 2025

Dag för dag räknas varje minut, och våra liv har blivit som Excelark, skriver en krönikör. ”Hej! Jag har en grej jag behöver göra klart. Funkar det för dig att skjuta mötet en kvart?”

Detta har varit ett av mina mest frekventa meddelanden nyligen. Efter semestern är jag ständigt en kvart efter. Allt tar längre tid. Känner du igen ledighetskoefficienten, faktorn som lägger på en kvarts försening efter ledighet?

Jag blev först frustrerad. Hur lång tid ska det ta att återfå farten? Vad är poängen med semester om man blir sämre av den? Men jag kom ihåg min föreläsning ”Håll i vingligheten”, som handlade om att inte bara köra på som en robot. Att stanna upp och inte bara öka tempot.

Att enbart köra på innebär att vi går på autopilot, vilket förhindrar medveten närvaro i nuet. I autopilotläge söker vi den snabbaste vägen oavsett om den är den bästa eller mest meningsfulla.

Tack vare ledighetskoefficienten kan vi reflektera över vårt liv, där arbetsliv och privatliv ständigt pressas. Tänk på de videoklipp som visar hur varje minut av dygnet är planerad.

Med tiden har till och med våra hobbys blivit mätbara: ”Löpning 7 km ✔, mindfulness-session 15 min ✔, 50 lästa sidor dagligen ✔.” En promenad ska vara en power walk med en podd om ledarskap. Lunch ska vara perfekt planerad och Instagramvänlig.

Det är när vi vinglar fram i livet som vi får nya perspektiv, och vi kan se på saker annorlunda. Efter en längre ledighet kan vi se hemmet med nya ögon, vilket kan leda till förändringar och förbättringar.

Att jaga lugn är en paradox, men jag drömmer ofta om att slösa tid. Mitt liv är fyllt av kärlek och variation. Jag vill njuta av stunder där inget jag gör är för något annat.

Istället för att planera storstilade aktiviteter lovar jag att vara mer sen, att vila mer och att skapa tid för ingenting. Just nu är jag sen med denna krönika och hoppas att du tar dig tid att läsa den.

Ida Hult,
framtidsetnolog, strateg, författare och krönikör i Resumé

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.