X
Nordic region's business magazine • november 24, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Värdet av kvinnors arbete och ekonomisk jämställdhet

Publicerad november 24, 2025

När jag tar del av Kielos bok, väcks en ny insikt om myterna kring kvinnors arbete. ”Lite mer förhandlingsbart, lite mer idealistiskt, och lite mindre dyrt”, skriver Junos vd Kristina Bexelius. För femte året i rad ökar löneskillnaderna mellan könen. Kvinnor arbetar gratis efter klockan 16:11, medan män får betalt fram till 17. Det ekonomiska gapet fortsätter att växa.


Under helgen reflekterade jag över relationen mellan arbete och ekonomisk jämställdhet efter att ha läst Kielos nya bok, ”En kvinnas värde: Lögner om kön och pengar”. I boken avlivar hon många myter om kön och ekonomi med humor och insikter.


Bokens syfte är att utmana kvinnors självbild och ställa frågan: Vad är du värd? Detta är något jag och mina kollegor på Juno diskuterar ofta, och det är centralt för vår tillväxt och lönsamhet.


Genom åren har jag fått många förfrågningar om pro bono-arbete. Det som är bekymmersamt är att jag tror att kvinnor oftare får dessa förfrågningar. Som en pr-byrå med fokus på hållbarhet förväntas vi ta ansvar för mjuka frågor, medan män ofta får göra ”riktiga affärer”.


En vänlig förfrågan är alltid okej, men problemen uppstår när företag med resurser ber om gratisarbete. De blir ibland upprörda när vi insisterar på att vi värderar ekonomisk jämställdhet.


Att värdera kommunikationsarbete är svårt. Många skulle aldrig be en hjärtkirurg eller arkitekt att arbeta gratis. Men inom kommunikation är det en annan sak, där vår expertis ofta undervärderas.


Nästa gång du överväger att fråga om vi kan ”hjälpa till lite”, reflektera över vad detta säger om din syn på vårt värde. Ekonomisk jämställdhet kräver medvetna val i varje faktura och arvode.


Betala för arbetet. Betala för kompetensen. Betala för att det är rätt. Och glöm inte att läsa Kielos bok; den är både smart och underhållande. Kom ihåg att stödja henne genom att köpa den.


Kristina Bexelius
vd Juno

Mest lästa
  1. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  2. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  3. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Fler intressanta artiklar

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.