X
Nordic region's business magazine • november 22, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Fredrik Jerlov: En lärdom från misstag som kostade två viktiga uppdrag

Publicerad november 22, 2025

Fredrik Jerlov har nyligen publicerat sin bok ”Mina bästa misstag”. I ett kapitel som Resumé presenterar, beskriver han hur en förkortad artikel blev orsaken till att två betydande uppdrag försvann. Efter att ha drivit sin byrå i ett år fick de chansen till sitt första stora uppdrag hos Domus Avenyn, som var en av Göteborgs-Postens största annonsörer.

Trots att de var en liten byrå med endast fem anställda vann de kontot, vilket gav dem möjligheten att växa och anställa fler. Jerlov minns tiden som spännande, med ökande uppdrag och en ny bil som firmabil. Hans självförtroende växte, och byrån började bli känd inom branschen.

En kväll mötte han journalisten. Hon arbetar då på GP och skriver en serie artiklar om lokala reklambyråer. Jerlov föreslog att hon skulle skriva om de bästa byråerna, vilket ledde till en intervju. Några veckor senare hade hans byrå vunnit ett ännu större konto, KFVäst, vilket ytterligare stärkte hans självförtroende.

Under intervjun talade Jerlov öppet om reklamen och dess inverkan på samhället. Efteråt skickade journalisten artikeln för hans synpunkter. Jerlov blev bekymrad över ingressen som beskrev KFVäst:s ekonomiska svårigheter. Trots hans oro för att detta skulle påverka deras relation, valde han att låta artikeln publiceras.

En natts strejk på Saab gjorde att tidningen behövde fylla utrymmet och skar ner artikeln kraftigt. Endast negativa aspekter av KFVäst:s situation bevarades i texten, vilket ledde till att både KFVäst och Domus avböjde samarbetet med hans byrå.

Jerlov reflekterar över vad han kunnat göra annorlunda. Han förstod att han borde ha byggt relationer med viktiga beslutsfattare inom KFVäst. Om han hade insett vikten av dessa relationer tidigare, skulle han ha prioriterat att träffa dem efter att ha vunnit uppdraget.

Han betonar vikten av att skapa kontakt med de personer som har avgörande inflytande på arbetsplatsen. Att låta dem känna dig som individ, snarare än bara en del av ett system, kan vara avgörande när situationen kräver det. Jerlovs erfarenheter visar att relationer är grundläggande i affärsvärlden.

Mest lästa
  1. Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

  2. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  3. Typografi och dess dolda politiska betydelser

Fler intressanta artiklar

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.