X
Nordic region's business magazine • november 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kvinnor i ledarskap: En uppmaning till förändring

Publicerad november 21, 2025

Jenny Kaiser reflekterar över mod och makt inom reklambranschen och varför det är dags för en förändring. En ny rapport från Allbright visar att endast elva procent av vd:arna är kvinnor och tio procent av styrelseordförandena. Trots att året är 2025 fortsätter vi att framhäva framsteg som om de är värda att fira.


När jag läste Allbright-rapporten blev jag överraskad. Skandinaviska länder ser sig själva som förebilder, men rapporten visar hur kvinnor släpps in utan att nå hela vägen fram. Jämställdhet visat sig vara lönsamt, men gamla mönster fortsätter att hålla oss tillbaka.


Det känns som vi är inbjudna till rummet men inte får röra vid bordet. Inom reklambranschen, där jag har arbetat länge, känns det nästan komiskt. Vi beskriver oss som progressiva, men ledarskapet domineras fortfarande av män.


Enligt Resumés kartläggning är 85 procent av vd:arna män och kvinnor är sällan synliga i ledande positioner. Det är svårt att kalla branschen progressiv när män fortfarande styr affären medan kvinnor stöttar kulturen.


Under min tid som vd på Åkestam Holst upplevde jag hur uppfattningen av mig förändrades. Det som en gång sågs som tydlighet blev nu hårdhet. Jag försökte förbättra villkoren för kvinnor, men det är tydligt att vi behöver mer än bara insatser.


Allbright beskriver en glashusstruktur där kvinnor är synliga men sällan har makt. Jag vill skrika när någon säger att de inte hittar kvinnliga kandidater. De finns där, de leder projekt och team men får aldrig erkännandet.


Vi säger att vi vill ha fler ledare, men när en kvinna kliver fram kan det bli obekvämt. Besluten om vem som anställs fattas ofta bland män i informella miljöer, där kvinnor saknas. Det är de män som väljer, baserat på säkerhet och bekvämlighet.


Detta leder till att samma profil och bakgrund återkommer. Ägandet, som sällan diskuteras när det gäller jämställdhet, ligger i centrum för makten. Bara sex procent av huvudägarna i svenska börsbolag är kvinnor och förändring är nödvändig.


Vi pratar om meritokrati, men vägen till makten är ofta murad av nätverk. Så länge rekrytering styrs av magkänsla kommer kvinnor att fortsätta hamna i bakgrunden. Danmark har tagit jämställdhet på allvar, inte genom kvotering, utan genom strategiska planer och krav på resultat.


Reklambranschen är fylld av ord som mod och innovation, men det mest disruptiva vi kan göra är att faktiskt ge kvinnor makt. För förändring sker när kvinnor tar plats i ledande positioner.


Det krävs mer än ord; det krävs mod att agera. Till sist önskar jag att någon hade sagt till mig: Ta plats innan du blir inbjuden, sök roller även när du inte känner dig redo, och bygg din egen maktbas.


Framtiden formas av dem som agerar, inte bara pratar. Hur svårt kan det vara att ta frågan på allvar?


Jenny Kaiser, är tillträdande vd på Fotografiska och tidigare vd på Åkestam Holst.

Mest lästa
  1. Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

  2. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  3. Typografi och dess dolda politiska betydelser

Fler intressanta artiklar

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.