X
Nordic region's business magazine • november 20, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Joakim Jörlander: Om behovet av förändring inom kriminalvården

Publicerad november 20, 2025

När en statlig myndighet som Kriminalvården kommunicerar på ett så förvirrande sätt, drabbas inte bara personalen utan även förtroendet för hela institutionen. Det menar Joakim Jörlander, tidigare marknadschef på Dreams, i en intervju med Resumé Insikt.


För inspiration vänder han sig till ”de vanliga misstänkta: Linkedin, Facebook, AI, Resumé, himlen, havet, barnen.” Det som verkligen inspirerar honom är ”kreativa människor som vågar tänka utanför boxen och bryta normer,” säger han.


En av de organisationer som verkligen behöver tänka om är Kriminalvården. Han påpekar att fängelserna är överfulla och att bristen på personal hotar säkerheten. ”De borde göra allt för att locka fler att bli kriminalvårdare. Vad gör de? Lanserar en helt obegriplig utomhuskampanj där det kreativa konceptet verkar handla om … tomrum?”


Jörlander kritiserar de färgglada affischerna i Stockholms tunnelbana som börjar med ordet ”HUVUD” följt av ett stort mellanrum till ”BRY”, ”STUPA” eller ”NYCKEL”. ”Okej? Är det en rebus? Är det meningen att jag ska säga upp mig?” säger han.


Enligt honom skadar denna typ av kommunikation förtroendet för kriminalvården och det är dags att tänka om. När han får frågan om aktuella exempel på populärkultur som inspirerat honom nämner han serien ”Pluribus” av Vince Gilligan. Serien ställer viktiga frågor om kollektivet och individen i en värld där alla är snälla och sammankopplade.


”Skulle det inte nästan vara ännu värre om alla bara var sams?” undrar han. I en tid av splittring är det vitalt att ställa sådana frågor. Jörlander uttrycker även nyfikenhet kring Zohran Mamdani, en ung muslimsk socialist vars snabba karriär i New York är fascinerande. ”Hur ska det gå?” frågar han.


När han avslöjar vad som är svårast just nu, skrattar han och säger att det handlar om att ”borsta tänderna på min tvååriga dotter.”

Mest lästa
  1. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  2. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  3. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Fler intressanta artiklar

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.