Preem avbryter sponsringen av Vasaloppet efter kritik
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Efter 17 års samarbete med Vasaloppet meddelar Preem att de slutar som sponsor. Detta beslut följer på kritik från flera elitåkare under vintern. I en debattartikel i Aftonbladet uttryckte 55 toppåkare sin oro över samarbeten med företag som bidrar till växthusgasutsläpp.
Debattörerna menade att ”Företag som Preem och Volvo Cars använder Vasaloppets popularitet för att greenwasha sina enormt utsläppstunga företag,” säger hon.
Tankesmedjan New Weather Sverige reagerade också genom att skapa en ironisk version av Vasaloppets hemsida för att belysa sponsoravtalen. Nu har det blivit klart att Preem, enligt ett pressmeddelande, avslutar samarbetet på eget initiativ.
Ulrica Bååthe, chef för varumärke och marknadskommunikation på Preem, kommenterar avtalet genom att säga, ”Vasaloppet har varit ett framgångsrikt och värdefullt sponsorskap för Preem under 17 år.” Hon uttrycker också tacksamhet mot åkarna och Vasaloppsentusiaster för deras engagemang genom åren.