X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Cannes Lions: En kritisk granskning av tävlingens integritet

Publicerad september 23, 2025

”Ska du skriva en artikel om Cannes Lions i september?” sa kollegan. En berättigad fråga. Det känns som om denna text kommer något sent, men det finns symptom hos Cannes Lions som indikerar att festivalen fortfarande har problem, skriver hon.


Efter att den brasilianska byrån DM9 drog tillbaka tre vinnande kampanjer, införde Cannes Lions en ny integritetsstandard. Byråer som upptäcks med manipulerade case riskerar att portas från festivalen i upp till tre år. Det låter bra, men varför granskas inte andra uppenbart manipulerade vinnande kampanjer?


Exempelvis vann India Railways Lucky Yatra fem guld och ett grand prix, men effekten i casefilmen verkar mest vara påhittad. Han påpekar att det finns fler belönade kampanjer som borde granskas.


I år hade Cannes Lions 583 underkategorier fördelade på 30 awards. Att skicka in samma kampanj till olika underkategorier är ofta en förutsättning för att vinna lejon. Det blir allt svårare för oberoende byråer att konkurrera om priserna.


Richard Brim, grundare av Ace of Hearts, efterlyser en tävling fri från fusk och beskriver hur telefon- och mejllistor sprids bland jurymedlemmar. Ett Whatsapp-meddelande som skickas inför juryarbetet kan exempelvis lyda: ”If you could look out for my X, I”m sure my colleague could look out for your Y.”


Den svenska utdelningen i Cannes speglar kanske inte brist på kreativitet, utan att svenska byråer inte manipulerar sina case och ofta inte skickar in sina bästa jobb i tillräcklig omfattning.


För att förbättra Cannes Lions bör bidragens effektpåståenden och casefilmer granskas noga innan juryarbetet inleds. Dessutom kan det vara fördelaktigt att ge rabatt till mindre byråer och minska antalet underkategorier.


Genom att vidta dessa åtgärder kan Cannes Lions återfå sin status som en symbol för kreativitet, istället för att associeras med fusk och stora pengar.


Johan Gustafsson
art director & partner, Differ Agency

Mest lästa
  1. Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

  2. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  3. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Fler intressanta artiklar

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.