X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Förändringar inom Sveriges Annonsörer: Peter Mackhés medieexpertroll avvecklas

Publicerad september 23, 2025

Peter Mackhé lämnar sin position som medieexpert på Sveriges Annonsörer efter nästan ett decennium i rollen. Branschorganisationen genomgår en omstrukturering och avvecklar fasta expertroller. ”Det ligger ingen konflikt bakom, men gick snabbt”, säger han.

Mackhé har verkat som medieexpert sedan sommaren 2016, men nu tas hans roll bort. ”När jag hade rapporterat och gjort klart cross media measurement-projektet för ungefär tre veckor sedan”, säger han till Dagens Media.

Skälet till att medieexpertrollen tas bort är att Sveriges Annonsörer framöver ska fokusera på branschspecifika frågor genom olika expertgrupper, förklarar marknadschefen. Hon talar för vd som är sjukskriven.

”Vi stärker vårt stöd till medlemmarna genom att arbeta mer flexibelt med flera oberoende experter. För att bättre kunna möta den ökande komplexiteten i marknadsföringen avvecklar vi fasta expertroller, som medieexpert”, förtydligar hon.

Stina Melin kommer att återkomma med mer information om hur expertgrupperna exakt kommer att se ut, då de befinner sig i uppstartsfas. Peter Mackhé påpekar att det inte handlar om någon konflikt bakom organisationens förändring, men att det hela gick snabbt.

Han började tidigare som konsult för Sveriges Annonsörer och planerar nu att återuppta verksamheten inom egen regi. ”Jag tog hand om KIA-index åt dem och blev sedan anställd”, berättar han. Han har även ansvarat för poddindex och har de senaste fem åren arbetat med cross media measurement.

”Nu tycker väl Sveriges Annonsörer att vi har kommit i mål med det”, reflekterar han. Den största branschframgången under hans tid på organisationen ser han som etableringen av poddindex, som är den första mätningen för poddar i världen.

”Några mediebyråer har byggt om hela sitt rapporteringssätt utifrån granskningarna i cross media measurement-projektet”, säger han. Den största utmaningen han har stött på under sitt decennium har varit den minskade transparensen på annonsmarknaden.

”För tio år sedan var 75 procent av siffrorna tredjepartsgranskade. I dag är cirka 25 procent tredjepartsgranskade”, noterar han. Mackhé avslöjar att han planerar att förenkla processerna i sin nya verksamhet. ”Folk komplicerar saker som ingen förstår, och jag vill förenkla och förtydliga”, avslutar han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.