X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Förändringar inom Sveriges Annonsörer: Peter Mackhés medieexpertroll avvecklas

Publicerad september 23, 2025

Peter Mackhé lämnar sin position som medieexpert på Sveriges Annonsörer efter nästan ett decennium i rollen. Branschorganisationen genomgår en omstrukturering och avvecklar fasta expertroller. ”Det ligger ingen konflikt bakom, men gick snabbt”, säger han.

Mackhé har verkat som medieexpert sedan sommaren 2016, men nu tas hans roll bort. ”När jag hade rapporterat och gjort klart cross media measurement-projektet för ungefär tre veckor sedan”, säger han till Dagens Media.

Skälet till att medieexpertrollen tas bort är att Sveriges Annonsörer framöver ska fokusera på branschspecifika frågor genom olika expertgrupper, förklarar marknadschefen. Hon talar för vd som är sjukskriven.

”Vi stärker vårt stöd till medlemmarna genom att arbeta mer flexibelt med flera oberoende experter. För att bättre kunna möta den ökande komplexiteten i marknadsföringen avvecklar vi fasta expertroller, som medieexpert”, förtydligar hon.

Stina Melin kommer att återkomma med mer information om hur expertgrupperna exakt kommer att se ut, då de befinner sig i uppstartsfas. Peter Mackhé påpekar att det inte handlar om någon konflikt bakom organisationens förändring, men att det hela gick snabbt.

Han började tidigare som konsult för Sveriges Annonsörer och planerar nu att återuppta verksamheten inom egen regi. ”Jag tog hand om KIA-index åt dem och blev sedan anställd”, berättar han. Han har även ansvarat för poddindex och har de senaste fem åren arbetat med cross media measurement.

”Nu tycker väl Sveriges Annonsörer att vi har kommit i mål med det”, reflekterar han. Den största branschframgången under hans tid på organisationen ser han som etableringen av poddindex, som är den första mätningen för poddar i världen.

”Några mediebyråer har byggt om hela sitt rapporteringssätt utifrån granskningarna i cross media measurement-projektet”, säger han. Den största utmaningen han har stött på under sitt decennium har varit den minskade transparensen på annonsmarknaden.

”För tio år sedan var 75 procent av siffrorna tredjepartsgranskade. I dag är cirka 25 procent tredjepartsgranskade”, noterar han. Mackhé avslöjar att han planerar att förenkla processerna i sin nya verksamhet. ”Folk komplicerar saker som ingen förstår, och jag vill förenkla och förtydliga”, avslutar han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.