X
Nordic region's business magazine • september 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Konsumentverket skärper tillsynen mot svenska influencers

Publicerad september 22, 2025

Konsumentverket har inlett en omfattande tillsyn av svenska influencers, där 22 profiler, inklusive Bianca Ingrosso och Matilda Djerf, står i fokus. Trots varningar fortsätter dessa att bryta mot reglerna kring smygreklam. Myndigheten överväger nu rättsliga åtgärder, vilket innebär att det kan bli aktuellt med stämningar i Patent- och marknadsdomstolen.


Myndigheten har under lång tid arbetat för att få influencerbranschen att följa gällande lagar. Nu intensifieras insatserna, och flera profiler riskerar att få sina ärenden prövade av Konsumentombudsmannen. Det rapporteras att de flesta influencers har visat en vilja att förbättra sig, men en del av dem har inte tagit varningarna på allvar.


Separat rapporteras det att Donald Trump nämner att Rupert och Lachlan Murdoch kan vara intresserade av att delta i en affär kring det amerikanska TikTok. Detta kommer efter att Vita huset meddelat att amerikanska investerare får stora maktbefogenheter i ett potentiellt avtal, som en del av ansträngningarna att förbjuda TikTok i USA. Denna affär möjliggörs av en ny lag som antogs förra året.


I en annan nyhet riskerar Sarah Wynn-Williams, tidigare Meta-chef, personlig konkurs efter att hon publicerat en kritisk bok om företaget. Meta har fått ett domstolsbeslut som förbjuder henne att kritisera dem, vilket har lett till stora ekonomiska påtryckningar. Trots att hennes bok har sålt över 150 000 exemplar lever hon nu under hot om konkurs.


Vidare har det framkommit att SvFF:s tidigare generalsekreterare Håkan Sjöstrand ska ha straffat SVT och TV4 för deras kritiska granskningar av fotbollsorganisationen. I stället för att välja TV4 för tv-rättigheterna valde han Viaplay, vilket markerar en förändring i sändningar av viktiga fotbollsevenemang.


EU arbetar också med nya regler som skulle utestänga amerikanska techföretag som Meta och Amazon från åtkomst till europeisk finansiell data. Detta syftar till att ge europeiska banker ett övertag, och kan förändra konkurrenssituationen på marknaden.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.