X
Nordic region's business magazine • september 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vogue under nytt ledarskap – kan det locka den yngre generationen?

Publicerad september 21, 2025

Med Anna Wintours avsked från Vogue står tidningen inför en avgörande utmaning: att vinna över generation Z. Chloe Malle, ny chefredaktör, signalerar ett mer inkluderande tillvägagångssätt, men enligt modeexperten Emily Dahl saknar varumärket fortfarande den attraktionskraft som de yngre efterfrågar.– Vogue står för respekt, men inte inspiration, säger hon.

Ryktet om Wintours avgång hade cirkulerat innan det officiella beskedet i juni, då hon efter 37 år lämnade sin post. Hennes inflytande har varit omfattande, bland annat genom att introducera kändisar på omslagen i stället för enbart modeller, vilket revolutionerade branschen.
Inspirationen till karaktären Miranda Priestly i ”Djävulen bär Prada”, skapad av Wintours tidigare assistent, är ett annat exempel på hennes kulturella betydelse.

Trots att Wintour lämnar sitt dagliga arbete kommer hon att behålla en central roll som global innehållschef och redaktionell direktör för Vogue. Dahl framhäver att Wintours förmåga att navigera genom medielandskapets förändringar har varit imponerande.
– Anna Wintours arv är det av en duktig kapten och navigatör som lyckats hålla skutan flytande och relevant, säger hon.

Chloe Malle, som har arbetat med Vogue i 15 år, tar över efter Wintour. Dahl anser att Malle behöver lära av Wintours förmåga att skapa evenemang som Metgalan, en av de största modefesterna globalt.
– Anna Wintour har varit duktig på att identifiera möjligheter att expandera tidningens värld, säger hon.

Malle har en utmanande uppgift; att nå en yngre publik. Dahl bedömer hennes chanser som goda.
– Även om Chloe Malle inte tillhör gen Z har hon en känsla för vad de dras till.

Dahl nämner Malles arbete med att bjuda in vanliga människor i Vogues värld som ett steg framåt. Hon påpekar att Malle och Wintour representerar olika steg i tidningens demokratisering.
– Nästa steg, som Chloe Malle står för, är att ge vanliga dödliga större utrymme.

Chloe Malle har också infört en betalvägg på Vogues webbplats för att öka dess status.
– Den taktiken – att på samma gång göra Vogues värld mer inbjudande och mer exklusiv – är nog smart om man vill göra sig oumbärlig, säger Dahl.

Dahl bedömer Vogues varumärke som mindre attraktivt för generation Z.
– Vogue har ett starkt kulturellt kapital hos målgruppen, men har ingen status som trendsättare.

Vidare påpekar hon att Vogues kapacitet att hänga med i snabba trender är begränsad.
– Det blir alltid en fördröjning som gör att innehållet lätt känns gammalt.

Angående Vogues framtid spekulerar Dahl i om tidningen kommer att överleva i sin nuvarande form.
– Chloe Malle har uttalat sig om att hon vill göra om printmagasinet till en slags special edition.

Dahl varnar för att detta kan leda till att Vogue tappar den breda målgruppen, vilket kan påverka annonsörernas intresse.
– Med ett special edition-koncept når du inte den aspirerande konsumenten.

Överlag kan Vogue behålla sitt kulturella kapital, men riskerar att förlora kunder som köper tidningen i farten.
– Så Vogue kanske lyckas behålla sitt kulturella kapital men lär tappa alla de som köper tidningen ”on the go”, säger hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.