X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.


”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han och betonar betydelsen av första intrycket för varumärkesuppbyggnad. Under Sveriges Annonsörers temadag presenterade Modig den så kallade Super Bowl-effekten som en intressant aspekt.


”När vi väljer vilka produkter vi ska konsumera står vi sällan och utvärderar, utan vi känner,” säger han för att förklara hur konsumenter väljer produkter med starka varumärken.


Modig, tillsammans med Anna-Cecilia Jonsson, brand manager på JCDecaux, visade exempel på kampanjer där varumärken använt storbildsskärmar, där produkter tydligt skiljer sig åt genom kreativitet.


För att attrahera kunder till köp rekommenderar Modig att ”peacocka”, vilket betyder att man ska framhäva sig själv som större, likt en påfågel.


Han säger: ”Det är som att du och jag skulle komma upp här på scenen, och så säger vi: ”Nu bygger vi awareness.” Men förbjude er om ni någonsin tänker på consideration, preference eller liking – ”det ska vi göra långt senare, ni ska bara komma upp”. Hjärnan fungerar inte så.”


Super Bowl-effekten innebär att stora varumärken investerar enorma belopp i reklampauser under finalen i amerikansk fotboll. För mindre varumärken kan effekten vara ännu starkare, och de framstår som större än de är.


Modig nämner att ”små varumärken som egentligen inte borde vara på Super Bowl investerar – och helt plötsligt ändrar nästan alla bolagets stakeholders sin uppfattning, på samma sätt som Klarna gjorde när de gick in i USA.”


Men Modigs exempel på framgångsrik peacocking behöver inte sträcka sig över Atlanten. Han lyfter fram Pressbyråns kanelbullekampanj som ett utmärkt exempel.


”Vem kunde se det här komma egentligen? Det är verkligen att lägga stor effort. Pressbyrån känns som ett lite kaxigare och coolare varumärke och jag kan känna att ”jag ska nog gå in där, det känns lite bättre att gå in där”. Det är signaleffekten: inte att jag gör en bättre deal, utan bara att det känns lite bättre,” säger han.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.