X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Effektiv marknadsföring: Sju steg mot framgång

Publicerad september 9, 2025

Marknadsföringens påverkan har länge varit en central fråga inom branschen. Sveriges Annonsörer presenterar nu Effekthandboken med sju tydliga steg för att uppnå verkliga resultat. Initiativet, som startades 2020, syftar till att motverka den minskade effekten av marknadsföringsinvesteringar genom guider och utbildningar.

Mats Rönne, tillsammans med Effektkommittén, står bakom handbokens innehåll. Här följer de viktigaste insikterna.

Innan arbetet med att mäta effekten kan inledas, är det avgörande att förstå affärens och varumärkets förutsättningar. Det inkluderar att fastställa marknadens storlek och utveckling, samt företagets marknadsandel och intäktsmodell.

SWOT-analysen är en klassisk metod som bör utvidgas. Handboken rekommenderar att analysera varje P (produkt, pris, plats, promotion) för sig eller att inkludera faktorer som ansvar och tid.

Marknadsavdelningen måste även utvärdera varumärkets position. Hur stort är varumärkets erkännande? Ger det ett mervärde för kunderna? Hur mäts detta och hur skiljer det sig mellan målgrupper? Skillnaden mellan varumärkets position och det faktiska kunderbjudandet bör också beaktas.

En annan viktig faktor handlar om att analysera tidigare kampanjer och deras påverkan på olika KPI:er. När den interna verksamheten har kartlagts, bör fokus riktas mot kunderna. Vilka är de, vad köper de och varför väljer de ert varumärke?

För att förstå kunderna kan djupintervjuer eller antropologiska studier vara användbara. Rönne rekommenderar att lista möjliga problem och låta kunderna rangordna deras frekvens och besvärlighet.

Fundera även över segmentering och prissättning. Vilka skillnader finns det bland kunderna? Hur påverkar prissättningen varumärkesuppfattningen? En matchning mellan marknads- och affärsplanens tidshorisont är även en nyckelfaktor.

Marknadsmålen bör spegla företagets vision och kopplas till attityd- och beteendeförändringar, inte enbart ekonomiska resultat. Rönne skriver att målen kan definieras som vägval. Är målet att behålla nuvarande position eller växa? Hur bör man hantera affärsområden?

Analys av tidigare beslut och deras konsekvenser är viktigt. En metod är att arbeta

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.