X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Betydelsen av medieträning för framtidens ledarskap

Publicerad september 2, 2025

För att säkerställa att chefer kan och vågar ta ansvar i mediesammanhang, är det avgörande att vi omvärderar medieträning, skriver en expert. Diskussionen kring medieträning har länge varit skev. När en intervju misslyckas används det som bevis för att medieträning skapar oautentiska svar. Exempelvis, i en intervju från 2011 svarade en politiker flera gånger med samma fras. De som hävdar att svenska ledare är ”övermedietränade” borde istället notera att de är undermedietränade.


Idag förväntas inte bara toppolitiker och företagsledare tala för sina organisationer i medierna; chefer på alla nivåer måste kunna hantera intervjuer under pressade situationer. För att fler ska kunna ta sig an detta ansvar, krävs det ordentliga förutsättningar, vilket innebär att vi behöver förbättra medieträningen och sluta nedvärdera den.


Det finns för närvarande två parallella trender. Medieträning kritiseras alltmer som ett sätt att undvika ansvar, medan ledare blir allt mindre förstående inför hur medier fungerar. Det resulterar i en olycklig kombination av ledare som avstår från att ställa upp på intervjuer och uppfattas som övermedietränade, samtidigt som många chefer saknar respekt för mediers demokratiska uppdrag.


Detta leder till otydliga budskap där talespersoner duckar för ansvar. Istället för att tala utifrån sitt mandat, hänvisar chefer ofta till ”organisationen i stort” eller skyller på andra, vilket lämnar publiken utan svar på viktiga frågor. Ett nyligen exempel är Folkhälsomyndighetens generaldirektör, som vägrade möta sin kritiker i en direktsändning, vilket skapar förvirring för medborgarna.


Det finns dock positiva exempel. En talesperson för IOGT-NTO hanterade frågor om en politiskt känslig fråga under en direktsändning med tydlighet. Hon adresserade trovärdighetsfrågor utan att gå i försvar och visade hur en väl förberedd talesperson bör agera. Rätt medieträning handlar om att kunna ge svar och förstå skillnaderna mellan näringslivets och mediernas logik.


Över två decennier har jag tränat ledare i mediehantering och sett att de som får rätt stöd blir mer tydliga och ansvarstagande. De kan stå i svåra intervjuer med både integritet och värme. Det är viktigt att vi ser medieträning som en ledarskapskompetens snarare än ett PR-trick. En chef som inte kan hantera frågor i pressade situationer är lika illa rustad som någon som inte kan fatta snabba beslut.


Det är dags att ge våra ledare de förutsättningar de behöver för att kunna svara på frågor, inte för att undvika dem. Det är just detta som bygger förtroende när journalister kontaktar dem, och de kommer alltid att göra det.


Jennie Zetterström,
kris- och mediehanterare, aktuell med boken ”Intervjun – tala framgångsrikt med journalister och media”

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.